18 Aug
2008

Filmrecensie WALL-E (USA, 2008)

WALL-E is het nieuwste product van de samenwerking tussen Disney en Pixar. Na het enorme succes van Ratatouille vorig jaar, zou het lastig voor ze worden om met hun nieuwe animatiefilm een vergelijkbaar niveau te halen. De marketingmachine rond WALL-E werd een jaar geleden al opgestart, wat een beetje deed vermoeden dat men met veel aandacht probeerde te verbloemen dat het een mindere film zou worden. Dat blijkt alleszins mee te vallen: WALL-E is een zeer goede film geworden.

In eerste instantie klinkt het niet zo spannend als je verneemt dat de hoofdrolspeler een robotmachientje is dat afval verwerkt tot mooie kubusvormige pakketjes. WALL-E is echter uniek in zijn soort om twee redenen. Hij is de enige overgebleven, niet alleen van alle WALL-E-machines, maar van iedereen op de hele aarde. Bovendien heeft hij een bijzondere persoonlijkheid ontwikkeld in de lange jaren dat hij zijn werk uitvoert op de verder onbewoonde planeet.

WALL-E met Rubik's kubusVanwege deze omstandigheden kom je in pakweg de eerste helft van de film vrijwel geen dialoog tegen. Ook dat klinkt saai, maar dat is het niet. Het is bijzonder knap om te zien hoe men zonder tekst toch heel duidelijk een verhaal weet op te bouwen, veelal d.m.v. gebaren en wat geluidjes. Weinig films komen met zoiets weg en zijn dan ook nog goed te noemen.

WALL-E mag dan een komische animatiefilm zijn, het toekomstbeeld dat in deze film geschetst wordt, is bijzonder somber en duister te noemen. Na de introductie van het verhaal beginnen de belangrijkste ontwikkelingen plaats te vinden, die dat beeld alleen maar versterken. Dat draagt wel bij aan de kracht van de film: je kijkt niet naar een hersenloos niemendalletje met wat grapjes, maar een goed doordacht verhaal dat dit trieste toekomstbeeld weet te doorvlechten met humor en romantiek.

Humor en wat?

Ja, romantiek. Dat de hoofdrolspeler een machine is, blijkt daarvoor geen enkele belemmering. Wederom een compliment voor de makers, want als je machines romantische associaties kan laten oproepen bij het publiek, dan heb je echt iets bijzonders gemaakt. Je hoeft hier ook niet te denken aan 18+-scenes voor robots, maar indrukwekkende, zachtaardige romantiek waar dichters uit vroeger tijden respect voor zouden hebben gehad.

WALL-E met kakkerlakZoals altijd bij Pixar-films is de humor nadrukkelijk aanwezig. Er valt heel veel te lachen in deze film en zoals vaker zit veel van de humor ook weer in kleine details. Een kleine beweging, een minimaal geluidje of juist stilte kan, mits goed gebruikt, erg op de lachspieren werken. Hierin is WALL-E absoluut geslaagd.

WALL-E is een heerlijk avontuur met grappige, zielige, romantische en spannende momenten. Er is relatief weinig actie te vinden in deze film: in dergelijke films zie je meestal diverse achtervolgingen e.d. die komisch werken, maar ook de adrenaline laten stromen. In WALL-E zijn deze momenten spaarzaam gebruikt. De nadruk ligt duidelijk op het drama en de romantiek naast het vaste ingrediënt humor.

Door de science-fictionsetting zal de film een wat smaller publiek bedienen dan bijvoorbeeld Ratatouille en persoonlijk vind ik WALL-E wat minder gericht op kinderen. Als dat voor jou allebei geen probleem is, zul je waarschijnlijk een leuke anderhalf uur beleven bij het kijken van WALL-E.

IMDB: WALL-E
Soort film: Animatie/Comedy/Science Fiction/Romantiek
Cast: Ben Burtt, Elissa Knight, Jeff Garlin, Fred Willard