6 Oct
2008

Filmrecensie Hellboy 2: The Golden Army (USA, 2008)

Hellboy II: The Golden Army is het logische vervolg op de film Hellboy uit 2004. Bij een vervolgfilm zet ik me altijd schrap, omdat er in het verleden zo vaak vervolgen zijn uitgebracht die verbleekten bij het origineel. Tegenwoordig begrijpt men steeds beter dat áls je een vervolg maakt, je het goed moet doen. D.w.z. liefst de originele regisseur, acteurs en andere crew en een volwaardig verhaal dat een verrijking is t.o.v. het eerste deel. Zo is men ook te werk gegaan bij Hellboy II: The Golden Army.

Regisseur Guillermo del Toro schreef dan ook zelf het scenario voor beide films, al blijft het natuurlijk van origine een stripverfilming. In de eerste film maakten we kennis met Hellboy en de personages om hem heen. Hellboy II: The Golden Army pikt de draad een stukje verder op: Hellboy woont samen met de vurige Liz in een diepe overheidskelder waar allerlei andere militaire geheimen bewaard worden. Ook zijn vriend Abe, de hoogintelligente visachtige bivakkeert daar.

Abe in Hellboy IIHet team rukt bij paranormale problemen ‘s nachts uit in een als vuilniswagen vermomde mobiele commandopost om hun bijzondere gaven in te zetten ten behoeve van de mensheid. In deze film loopt één zo’n avond over in een groter avontuur. Hellboy en co krijgen te maken met leden een mythisch volkje die belangen hebben waar de mensheid niet zo blij mee is.

Het is een heel aardig verhaal. De basis is goed met een mooie fantasierijke opzet over het volk in kwestie, waarin we hun achtergrond leren kennen en de bedreiging die zal ontstaan. De ontwikkelingen later in het verhaal zijn niet zo wereldschokkend, figuurlijk dan. Ten koste van alles moet de dreiging gestopt worden en daaraan zit de nodige actie, humor en zelfs romantiek vast.

Humor en personages

De film is vernoemd naar de hoofdpersoon, maar opvallend genoeg ligt de nadruk eigenlijk op de andere personages. In veel films is het goed als meerdere personages uitgewerkt worden i.p.v. dat alles om één man of vrouw draait, maar in Hellboy II: The Golden Army vond ik het een klein gebrek. Bij een Hellboy-film kijk je o.a. voor het bijzondere personage Hellboy en zijn lekkere cynische gedrag en oneliners. Dat zat er te weinig in.

Humor heeft de film zeker. Minder oneliners van Hellboy laat meer ruimte over voor grappige stukjes met de anderen en ook daarvan valt te genieten. Het nieuw geïntroduceerde personage Krauss komt niet zo goed uit de verf. Waar hij grappig bedoeld is, werkt dit niet altijd, en zijn ontwikkeling is meer een plotselinge omslag te noemen, die niet zo vloeiend overkomt.

Actie en effecten

Hellboy IINaast de komische elementen hoort bij Hellboy veel actie en veel mooie beelden. Hellboy II: The Golden Army bedient je op je wenken: indrukwekkend computerwerk tovert de mooiste scenes op het scherm, bijvoorbeeld met de groene tegenstander die Hellboy in de loop van de film moet bestrijden.

De spetterende actie is voldoende aanwezig, maar laat genoeg ruimte voor andere elementen. De verhouding tussen actie, humor, romantiek en drama is goed in balans.

Hellboy II: The Golden Army is een degelijke actiecomedy, maar springt niet uit boven gelijksoortige films. Het verhaal en de aanwezigheid van Hellboy hadden wat sterker gekund en de actie is bevredigend, maar niet enorm vernieuwend.

Een film die goed is voor een heel vermakelijke avond dus, maar die je over een half jaar niet meer kunt navertellen.

Oordeel: 7+/10

IMDB: Hellboy II: The Golden Army