2 Oct
2008

Filmrecensie Bienvenue chez les Ch’tis (FR, 2008)

De wereld barst van de vooroordelen. Die kunnen heel frustrerend zijn, maar regisseur Dany Boon besloot een film te maken om de komische kant ervan juist in de schijnwerper te zetten. Het resultaat is een optimistische film die start vanuit vooroordelen, maar eindigt met een goed gevoel van binnen en tussendoor vooral heel veel lol oplevert.

In Bienvenue chez les Ch’tis gaat het over de vooroordelen van zuidelijke Fransen over het noorden van hun land. Philippe werkt bij de post in een leuke Zuid-Franse plaats, maar wil eigenlijk wel overgeplaatst worden naar een zonnige kustplaats. De zaken lopen wat anders, want hij krijgt een ‘promotie’ naar het verre noorden van Frankrijk, waar hij in een dorp directeur van een postkantoor mag/moet worden.

Hij is nog nooit in het noorden geweest, maar kent alleen maar slechte verhalen. De informatie die hij inwint bereidt hem voor op het ergste: in het noorden vriest het altijd, bijna iedereen is een depressieve, gewelddadige alcoholist en het lokale volk (Cheutemis, Ch’tis in het kort) spreekt een onverstaanbaar taaltje. Philippe besluit zijn vrouw en zoontje te ontzien en in zijn eentje naar Noord-Frankrijk te vertrekken.

Personages en humor

Bienvenue chez les Ch’tis is gebouwd om enkele heerlijke personages. Hoofdrolspeler Kad Merad kan zich uitleven op Philippe, want van hem krijgen we bijna het complete scala aan emoties en uitdrukkingen te zien. Hij is zelf grappig, maar is tegelijk de sidekick waardoor de tegenspelers grappig kunnen zijn. Bienvenue chez les Ch'tisEen daarvan is regisseur Dany Boon zelf, die postbeambte Antoine speelt. Het samenspel tussen deze twee heren kun je de kern van de film noemen.

Daar omheen spelen diverse personages toch een belangrijke rol in het verhaal en in de humor: Philippes vrouw Julie, de vrouwelijke collega Annabelle, collega’s Fabrice en Yann en natuurlijk de moeder van Antoine.

De aanpak van Boon is grondig: het verhaal wordt rustig opgebouwd in het eerste deel van de film, waardoor ons goed duidelijk wordt hoe sterk de vooroordelen leven in het zuiden en hoe wijdverbreid ze zijn. Hoewel er al regelmatig grappen langskomen, is het middendeel van de film het meest intensieve. Wie in de eerste twintig minuten dus denkt dat de film niet aan zijn verwachtingen voldoet, doet er goed aan nog even te blijven zitten, want al snel schakelt men over in de hoge versnelling.

Bienvenue chez les Ch’tis is een grappige, boeiende en ontroerende comedy met goede acteurs die elkaar aanvullen. Het is een welkome afwisseling op het recept van Amerikaanse comedies, die grotendeels met elkaar vergelijkbare structuren hebben.

IMDB: Bienvenue chez les Ch’tis
Soort film: Comedy
Cast: Kad Merad, Dany Boon, Zoé Félix, Anne Marivin