24 Sep
2008

Filmrecensie Il Dolce E L’Amaro (IT, 2007)

Deze recensie is een gastbijdrage van Quarterlife. Lurven.nl bedankt haar hartelijk hiervoor!

Il Dolce E L’Amaro (The Sweet and the Bitter) begint met de hoofdrolspeler als klein jongetje. Hij wordt ingeschakeld om zijn gevangen vader over te halen een punt te zetten achter een opstand. Zijn vader weigert en Saro zal hem vervolgens nooit meer zien. De film gaat verder met de hoofdrolspeler als volwassen man. Saro Scordia, gespeeld door Luigi Lo Cascio (bekend van La Meglio Giovent├╣). Een goede speler die zijn rol vol emotie neerzet, overtuigend en puur.

Saro komt in de maffia terecht. Het is een wereld waar iedereen elkaar uiteindelijk verraadt, of zit er toch nog iemand tussen met een goed hart? Saro is een stoere, brute man geworden, maar hij heeft een gevoelige kant die hij angstvallig verborgen moet houden. Il Dolce e l'amaroDat is waar de film om draait: het gevoelsleven van een maffialid. Hoe hou je het vol steeds maar iedereen te verraden, om je beste vrienden om te brengen, al dat bloed, al dat verdriet en al die haat?

Saro wordt hier steeds beter in en verdient er bakken met geld mee. Het blijft hem wringen, maar hij heeft geen keuze. Als je eenmaal bij de maffiafamilie hoort, kom je er niet meer uit zonder zelf vermoord te worden. Saro wordt steeds belangrijker in de maffiawereld, aangezien hij steeds belangrijkere maffiabazen ontmoet die hem opdrachten geven. Ondertussen speelt een verhaal over de liefde. Saro heeft zijn droomvrouw gevonden, maar wil een echte droomvrouw leven met een crimineel?

Sommige recensenten vinden deze film meer van hetzelfde en hebben genoeg van die Italiaanse maffiafilms, ik deel hun mening niet. Het is geen geweldige film, maar de film is toch spannend en interessant genoeg om ‘m te gaan kijken. Het biedt een andere blik op de maffiapraktijken dan een film als The Godfather.

Hoewel laatstgenoemde heus een betere film is, vind ik Il Dolce E L’Amaro interessanter. Eigenlijk is het een anti-maffiafilm die laat zien hoe idioot die mannetjes met hun pistolen eigenlijk zijn, hoe stoer ze zich ook gedragen. Het is een psychologische film over de maffia, met een bijzonder eind.

Oordeel: 7/10

IMDB: Il Dolce E L’Amaro
Soort film: Drama