29 Sep
2008

Filmrecensie 3:10 to Yuma (USA, 2007)

Westernfilms worden tegenwoordig heel weinig gemaakt en goede westernfilms zie je niet vaak voorbijkomen. Met 3:10 to Yuma hebben we er eindelijk weer een. Geen film van het niveau van sommige toppers uit de jaren 60 en 70, maar een waar veel aandacht in gestoken is en je het ouderwetse westerngevoel de hele film lang bij hebt.

Het verhaal is vrij eenvoudig opgezet: 3:10 to Yuma moet het niet hebben van een complex en gelaagd verhaal, maar van de nuances in de onderlinge verhoudingen tussen de personages. Dan Evans is een arme boer die zijn ranch draaiende probeert te houden tijdens een periode van grote droogte, om zijn vrouw en twee zoons te kunnen onderhouden. Een rijke lastpak in de buurt probeert hem weg te pesten omdat hij Evans’ grond wil en Evans staat voor een flink geldbedrag bij hem in het krijt.

Dan doet zich een onverwachte mogelijkheid voor: oud-soldaat Evans ziet kans zich aan te bieden als medebegeleider voor een zeer gevaarlijke misdadiger, die vervoerd moet worden naar een veraf gelegen treinstation, alwaar hij op een specifieke trein (richting Yuma van 10 over 3) naar de gevangenis gezet moet worden. De misdadiger, Ben Wade, heeft echter een zwaarbewapende bende die hen niet ongemoeid zal laten.

De achtervolgingen en confrontaties zorgen voor de nodige spannende actie, die in iedere western thuishoort, maar de geestelijke strijd tussen Ben Wade en zijn begeleiders is zeker zo spannend. Wade is een meedogenloze, maar intelligente outlaw die met zijn bende al tientallen zwaarbewapende overvallen op konvooien heeft gepleegd. 3:10 to YumaHij weet dat zijn bende hem zal proberen te bevrijden en amuseert zich met mind games op de heren die hem vervoeren.

Naast Dan Evans zijn dat een beambte van de spoorwegen, die zwaar gedupeerd zijn door de overvallen van Wade, een oude premiejager die al jaren probeert Wade in de kraag te grijpen en enkele handlangers van de rijke plaaggeest van Evans.

Wade is echter het meest ge├»ntrigeerd door de tamelijk onverstoorbare Evans, die extreem gefocust is op zijn doel. De gesprekken tussen deze twee maken de film een dynamisch geheel. De dialogen zijn levendig en intens. Bij een mindere western zit je al gauw te wachten tot er weer actie is, maar in 3:10 to Yuma zijn de ‘rustige’ scenes zeer aantrekkelijk.

Ook de aankleding is goed verzorgd: prachtige sets en omgevingen en authentieke kostuums zoals het hoort. De beelden zijn vakkundig verfilmd door regisseur James Mangold en het geluid is met de suizende kogels een prima aanvulling daarop.

Goede actie is leuk in een western, maar door de doorlopende confrontaties tussen Ben Wade en Dan Evans wordt 3:10 to Yuma pas echt een goede film. Zo een waarbij de twee uur sneller voorbijgaan dan je denkt. Een aanrader voor iedere westernliefhebber en voor mensen die geen hekel hebben aan westerns, maar wel houden van een goede clash tussen twee persoonlijkheden.

Oordeel: 8+/10

IMDB: 3:10 to Yuma
Soort film: Western