5 Nov
2008

Filmrecensie The Love Guru (USA, 2008)

Bij sommige films is het al snel duidelijk dat het niet veel soeps kan zijn, zelfs al voordat je ze gezien hebt. Toch koos ik ervoor om The Love Guru te bekijken. Niet uit masochisme, maar omdat ik om eerdere films van Mike Myers smakelijk kon lachen: de Wayne’s World-films vond ik zeker grappig, net als de eerste twee Austin Powers-films en delen van de derde. Als ik dan lees dat The Love Guru zo slecht zou zijn, wil ik dat toch met eigen ogen aanschouwen.

Een film als deze is enkel en alleen gemaakt om zoveel mogelijk grappen op de kijker af te vuren. Het verhaal is dus nauwelijks van belang en echt veel aandacht is er niet aan besteed. Mike Myers speelt Guru Pitka, een in India opgeleide liefdesguru die mensen met relatieproblemen helpt. Een bekende ijshockeyer heeft echtelijke problemen en Pitka wordt ingehuurd om deze te verhelpen. Pitka is geïnteresseerd in de beloning van twee miljoen dollar en het vooruitzicht dat als hij de klus klaart, een optreden bij Oprah voor hem klaarligt, zodat hij zijn concurrent kan aftroeven in populariteit.

Een flinterdun verhaaltje dus, dat in de basis al niet echt trekt. In de opzet van de film wordt ook weinig gedaan om de kijker te interesseren voor een van de betrokkenen, dus meeleven is er niet bij. De film zet klaarblijkelijk 100% in op de lach.

Humor en acteerwerk

Maar welke lach? In het eerste kwartier nam ik tientallen grappig bedoelde momenten waar. Het leukste moment was het vrachtwagen-piepgeluid dat te horen was toen het rijdende kussen waarop Pitka zat, achteruit reed om in te parkeren voor zijn sofa, en die grap is al tamelijk belegen.

The Love GuruOriginele grappen zitten er dan ook niet bij, het is een en al recyclewerk van humor die we al veelvuldig eerder hebben gezien in diverse andere films en series. Het enige originele element dat ik zo gauw bespeurde was niet eens echt grappig bedoeld: in een flashback naar de jeugd van Pitka is het hoofd van de volwassen Myers digitaal op een jongenslichaam geplakt, zodat de acteur zichzelf in jeugdige vorm kan spelen. Dat is iets wat je niet vaak ziet en als het vaker met dit niveau van acteren gepaard gaat, hoef ik het in het vervolg ook niet meer te zien.

Het is onvoorstelbaar dat Myers zo’n wanproduct weet neer te zetten en nog verbazingwekkender dat mensen als Jessica Alba, Ben Kingsley en zelfs Val Kilmer in een kleine rol zich hiervoor lenen. Zij worden dan ook meegetrokken naar erbarmelijke dieptes.

Ik heb de film na 15 minuten maar uitgezet, want meer mislukte pogingen tot grappen kon ik niet aan. Ik adviseer je dringend om die 15 minuten van je leven te bewaren voor iets waardevollers, zoals kijken hoe verf opdroogt of pluis uit je broekzak plukken. The Love Guru is in zijn opzet volledig gefaald: alles op de humor, maar de film is absoluut niet komisch.

Oordeel: 2/10

IMDB: The Love Guru
Soort film: Comedy (poging tot)