14 Oct
2008

Filmrecensie What Happens in Vegas (USA, 2008)

Een bekend gezegde in Amerika is: “What happens in Vegas, stays in Vegas”. Het betekent zoveel als: in Las Vegas kunnen de gekste dingen gebeuren en de rest van de wereld komt het nooit te weten. Je geheimen zijn er dus veilig. De titel van deze film is van dat gezegde afgeleid, maar geeft er een andere draai aan. Alleen de eerste helft van het gezegde wordt gebruikt en er gebeurt inderdaad iets geks in Vegas, maar verder heeft de film niet zoveel met de stad te maken.

Een veelgebruikte formule in Amerikaanse romantische comedies is: zet een man en een vrouw die elkaar niet kunnen uitstaan in een situatie samen en probeer ze nader tot elkaar te laten komen. We kunnen lachen om de verschillen en de strijd en hopelijk genieten van de opbloeiende romantische gevoelens. What Happens in Vegas is een film van deze categorie.

Jack en Joy zijn elkaars tegenpolen en leren elkaar kennen op een avondje in Vegas waar ze zijn gekomen om wat beslommeringen te vergeten. Zoals wel vaker op dat soort avondjes raken ze per ongeluk getrouwd. Normaal niet zo’n probleem, maar door omstandigheden zit er een flinke som geld voor ze in als ze een half jaar getrouwd met elkaar blijven leven.

Humor en romantiek

Een mooie setup om veel maffe conflictsituaties te creƫren die de kijker aan het lachen kunnen maken. Op het romantische vlak leren de twee elkaar natuurlijk langzaam kennen op deze manier, met diverse plotwendingen in het verschiet.

What Happens in VegasZoiets werkt vooral als er een goede chemie is tussen de hoofdrolspelers. Ashton Kutcher en Cameron Diaz lijken deze film echter vooral op routine te spelen, waardoor er weinig magie ontstaat. De grappig bedoelde randpersonages zijn ook niet vaak grappig, hun rollen zijn vrij standaard sidekick-materiaal. De humor komt dus slecht uit de verf en de romantiek is geforceerd.

Gooi een eenvoudig idee, twee grote sterren en wat grappen bij elkaar en je hebt een film. Toch? Nee, maar het lijkt alsof de makers dachten van wel. Het verhaal is redelijk coherent, maar heeft weinig diepgang en is voorspelbaar, het acteerwerk is niets bijzonders, er zit weinig romantiek in en de grappen zijn nauwelijks leuk. Dat zijn geen goede eigenschappen voor een romantische comedy.

What Happens in Vegas is met wat engelengeduld en niets beters te doen wel te kijken, maar je houdt er niets aan over en bent de film een half uur later al weer vergeten. Misschien dat fans van Kutcher of Diaz er wat meer plezier aan beleven, maar gezien het matige acteerwerk en de ontbrekende chemie betwijfel ik zelfs dat.

Oordeel: 5-/10

IMDB: What Happens in Vegas
Soort film: Comedy/Romantiek