27 Oct
2008

Recensie TV-serie: True Blood (USA)

Deze nieuwe televisieserie wordt vooralsnog alleen uitgezonden op de Amerikaanse televisie, maar is te downloaden via torrents en nieuwsservers.

Vampieren zijn een geliefd onderwerp onder horrormakers. Met regelmaat komen er films uit waarin de bloeddorstige wezens de boel onveilig maken. Eind jaren 90 was er de populaire TV-serie Buffy, the Vampire Slayer, waarin een schoolmeisje er lustig op los hakte onder de vampierenpopulatie. Afgelopen jaar nog probeerden enkele televisiemakers het met de vampierendetectiveserie Moonlight, die best aardig in elkaar stak, maar niet eens een seizoen mocht volmaken. Nu is er met True Blood een nieuwe serie in dit genre.

Waar de vampieren in Buffy nog de onderwereld bezetten en zich vooral lieten zien om nietsvermoedende mensen eens gezellig in de nek te bijten, zijn de vampieren in True Blood een volwaardige bevolkingsgroep. Ze blijken al die tijd te hebben bestaan en enkele jaren voordat de serie speelt hebben ze een coming-out gehad. Anna PaquinZe zijn publiek gegaan, hebben laten zien dat ze geen mensen kwaad doen omdat ze leven van synthetisch bloed met alle nodige voedingsstoffen en willen graag integreren in de maatschappij.

Ze hebben dezelfde rechten gekregen als levende mensen, maar dat gaat er toch bij veel mensen nog niet in. Ze wantrouwen de vampieren en zijn bang voor het onbekende. Zo niet Sookie, onze hoofdrolspeelster. Ze is serveerster in een afgelegen restaurantje en komt in de eerste aflevering voor het eerst een vampier tegen, waardoor ze mateloos gefascineerd is. Zeker als ze ontdekt dat haar paranormale gift niet werkt bij deze mysterieuze vampier.

Ongebruikelijke vorm

True Blood zit anders in elkaar dan de meeste series. De serie wordt uitgezonden op de betaalzender HBO, waardoor er andere regels gelden dan voor de meeste series die op openbare Amerikaanse kanalen verschijnen. Dat wil zeggen: in een serie als deze schuwt men het F-woord en andere schuttingtaal niet en is men ook niet vies van wat meer bloot dan een schouder of knie.

Verder valt het op dat de losse afleveringen van de serie nauwelijks op zichzelf staan, het is meer één doorlopend verhaal. Nog sterker dan bijvoorbeeld Dexter, ook uitgezonden op een betaalzender. Wees dan ook niet verrast als je aan het eind van een aflevering van True Blood een aardige cliffhanger krijgt te zien voor de volgende aflevering.

Acteerwerk en sfeer

De bekendste naam in de cast is Anna Paquin, bekend als Rogue van de X-Men. Zij maakt van Sookie een personage dat al in de eerste aflevering direct tot leven komt: i.p.v. dat ze het moet hebben van de gave die bij de persoonlijkheid komt, is juist de rest van het personage intrigerend. Haar samenspel met Stephen Moyer, die de vampier speelt, is uitermate boeiend.

True BloodDe omgang tussen deze twee lijkt centraal te staan, al zijn er nog diverse personages van belang, die extra leven in de brouwerij brengen. Sookies broer Jason, haar beste vriendin Tara, haar oma, haar baas etc. Bij de start van de serie stappen we midden in hun levens en al snel weten we niet beter, dat is mede een verdienste van de acteurs.

De benadering van vampiers zet de toon: Sookie is gefascineerd, anderen zijn bang, weer anderen kicken op seks met een vampier en vampierenbloed heeft in bepaalde kringen een hogere status dan cocaïne. In plaats van de vampier als grote vijand zien we in True Blood vampieren als een bevolkingsminderheid van verschillende kanten belicht.

Die veelzijdigheid geeft de serie potentie om lang interessant te blijven. De setting van True Blood leent zich om makkelijk nieuwe personages te introduceren. Vanaf het begin van de serie krijgt de kijker namelijk gestaag informatie gevoerd over de omstandigheden waarin de serie zich afspeelt, zonder saai te worden. Ontwikkelingen zijn er volop, maar we blijven ook dingen ontdekken die voor een of meerdere personages in de serie al bekend zijn.

Vampieren zijn niet ieders ding, dat is duidelijk. Toch is deze serie naar mijn idee niet alleen geschikt voor hardcore-vampierenfans. Het is met name stevig drama met spanning en af en toe een horrortintje eraan, maar niet te vergelijken met een willekeurige horrorfilm die om vampieren draait, waar het bloed meestal rijkelijk vloeit. Geef True Blood een paar afleveringen de kans als je niet vooraf of na één aflevering al walgt, gezien de rustige opbouw en het doorlopende verhaal.

IMDB: True Blood
TVRage: True Blood
Genre: Drama/Horror/Fantasie