12 Nov
2008

Recensie TV-serie: Worst Week (USA)

Deze nieuwe televisieserie wordt vooralsnog alleen uitgezonden op de Amerikaanse televisie, maar is te downloaden via torrents en nieuwsservers.

Het gezegde “geen leuker vermaak dan leedvermaak” geldt lang niet voor iedereen. Toch hebben de makers van de comedyserie Worst Week waarschijnlijk gedacht van wel. De serie is namelijk één grote verzameling pech, misverstanden, klungeligheden en ongemakkelijke situaties, die bedoeld zijn om op onze lachspieren te werken. Het is de Amerikaanse remake van de Britse serie The Worst Week of My Life.

Het centrale personage in Worst Week is Sam, die samen met zijn verloofde Melanie een aantal dagen bij haar ouders gaat doorbrengen. Melanie is zwanger, maar daar weten haar ouders Dick en Angela nog niets van, net als van de trouwplannen. Dit bezoekje willen de twee dat voorzichtig gaan vertellen. Er is echter een probleempje: Sam wil graag in de smaak vallen bij haar ouders, terwijl hij het idee heeft dat ze hem niet zo graag mogen.

Daarom besluit hij zijn beste beentje voor te zetten en veel moeite te doen om goed over te komen. Dat pakt echter volledig verkeerd uit. Alles dat mis kan gaan, gaat mis al voordat het bezoekje echt begonnen is. Werkelijke iedere grap van Sam valt verkeerd, iedere actie heeft een ongewenst effect waardoor hij als een klungelige, onbeschofte hork overkomt.

Worst WeekKyle Bornheimer is in zijn rol als Sam dus vooral bezig met mislukkingen, al ontdekken de kijkers dat hij het allemaal goed bedoelt en wat zijn bedoelingen steeds zijn, die op Dick en Angela niet overkomen. Melanie gelooft niet dat Sam zo slecht ligt bij haar ouders, maar moet dat heroverwegen na de stroom van mislukkingen en blunders. Natuurlijk begrijpt zij ook dat het alemaal niet zo bedoeld is.

Melanies vader Dick is een strenge rechter, die bij elke opmerking van Sam hem al afkeurend aankijkt, waardoor deze alleen maar nerveuzer wordt. Moeder Angela probeert zorgzaam en meelevend te zijn voor Sam, maar wordt ook regelmatig het slachtoffer van zijn flaters. In de loop van de serie zien we er nog wat personages bijkomen, wat in feite alleen maar meer potentiële slachtoffers oplevert. Bijna iedereen is kannonnenvoer voor Sams ongelukjes.

Het type humor in Worst Week is zeer specifiek. Zoals gezegd draait het in feite om leedvermaak, over het leed van de slachtoffers, maar in het bijzonder over Sam, die al zijn pogingen om aardig gevonden te worden ziet mislukken. Elke grap in de serie is dan ook een actie van Sam die op een blunder uitloopt of iets dat daar hard naar op weg is.

Dat soort humor moet je liggen. Je gaat je als kijker plaatsvervangend ongemakkelijk voelen bij de combinatie van doorzettingsvermogen en pech die Sam toont. Mijn smaak is het absoluut niet, maar liefhebbers komen beslist aan hun trekken gezien de grote blunderdichtheid in één aflevering.

De situaties zijn regelmatig voorspelbaar en vervelend voor wie een poging doet mee te leven met Sam. Worst Week is dan ook geen ontspannen vermaak. Als je hiervan houdt, zul je er waarschijnlijk plezier aan beleven, anders zit je steeds ongemakkelijk te draaien op je stoel en hoop je dat er ook eens iets goed gaat.

Positief is dat er geen lachband te horen is, zodat de grappen niet door je strot worden geduwd. De vrolijke muziekjes daarentegen gaan soms weer wel op de zenuwen werken, omdat ze ten onrechte de indruk wekken dat je naar ouderwetse slapstick zit te kijken. Als dat is wat je zoekt, kun je beter een klassiek Laurel en Hardy-filmpje opzetten, want Worst Week moet het puur hebben van de tamelijk goedkope blunders van de hoofdpersoon.

IMDB: Worst Week
TVRage: Worst Week
Cast: Kyle Bornheimer, Erinn Hayes, Kurtwood Smith, Nancy Lenehan