26 Oct
2008

Filmrecensie Son of Rambow (UK, 2007)

Een film over kinderen is niet altijd speciaal voor kinderen bedoeld. Zo is het ook met Son of Rambow, waarin twee jongetjes de hoofdrollen spelen. De film is zeker niet specifiek voor kinderen gemaakt, al zal het voor de meeste kinderen geen kwaad kunnen om hem te kijken. Son of Rambow is een komisch drama dat zich begin jaren 80 afspeelt, rond de tijd dat de eerst Rambo-film, First Blood in de bioscoop verscheen.

Will Proudfoot is een jongen van een jaar of 11 die in een gezin wordt opgevoed dat deel uitmaakt van de Brethren, een groep gelovigen met zeer strenge regels. Zo mag hij absoluut niet in contact komen met dingen als televisie of films: op school verlaat hij het klaslokaal zodra er televisiebeelden worden getoond om als ze afgelopen zijn weer naar binnen te gaan.

Son of RambowDankzij een andere jongen die hij ontmoet, Lee Carter, krijgt hij echter toch per ongeluk de film First Blood te zien. Voor de creatieve en fantasierijke Will, die de hele dag tekeningetjes maakt, gaat er een wereld open. Met een geleende videocamera beginnen de jongetjes aan het maken van hun eigen film, waarbij ze zelf de regie, het camerawerk, de special effects, het acteerwerk en stuntwerk doen.

Het doet in die zin licht denken aan Be Kind Rewind, maar Son of Rambow draait niet alleen om het maken van de film. Een uitwisselingsproject met een Franse school heeft grote invloed op de levens van Lee, Will en een aantal klasgenoten, vanwege de excentrieke Franse scholier Didier. Son of Rambow is een film over vriendschap, ruzie, familiebanden en jeugdige fantasie.

Comedy en drama

De film kent veel grappige momenten. De scenes rondom de Franse kinderen zijn vaak ludiek en de meeste scenes rondom de opnames van de film van de jongens zijn ook aandoenlijk komisch. Toch is het geen pure comedy vanwege de vele dramatische wendingen in de film.

De familiesituatie van Will drukt een groot stempel op zijn leven, maar dat geldt evenzeer voor Lee, die in een bijna tegengestelde situatie verkeert. Ook de ontwikkelingen tussen Lee en Will onderling zijn lang niet altijd even vrolijk, maar dat geeft de film juist de diepgang die er zo bij hoort.

Son of Rambow is een charmante film die duidelijk met de nodige nostalgie is gemaakt door schrijver en regisseur Garth Jennings (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy). De film weet je vanaf de eerste minuten mee te slepen in de levens van Will, Lee en de mensen om hen heen. Waar veel films over opgroeiende jongeren bovendien een teleurstellend, standaard einde hebben, werkt de afsluiting van Son of Rambow verfrissend.

Voor het maken van een goede film is fantasie nodig. Daarom is het zo treffend dat Son of Rambow o.a. een film is óver de fantasie die komt kijken bij het maken van een film. Wie van een origineel verhaal en een originele aanpak houdt, maakt met deze film al snel een goede keus.

IMDB: Son of Rambow
Soort film: Comedy/Drama
Cast: Bill Milner, Will Poulter, Jessica Hynes, Jules Sitruk