21 Nov
2008

Recensie TV-serie: Little Britain USA (USA/UK)

Waar de meeste comedyseries tegenwoordig van hetzelfde soort zijn, namelijk een samenhangende aflevering rondom een bepaalde situatie (sitcoms), is Little Britain een Britse serie van een uitstervend genre: de sketch-show. Dat wil zeggen dat je een klein half uur lang diverse korte sketches ziet die niet eens met elkaar te maken hoeven te hebben. Een beetje zoals vroeger Monty Pythons Flying Circus dus.

De USA-versie

Little Britain begon in Groot-Brittanniƫ als een radioshow en werd na een paar jaar in tv-vorm gemaakt, met sketches waarin vaak dezelfde absurde personages terugkeerden. Nu de serie daar niet meer draait, zag men in Amerika hun kans schoon om de serie een doorstart te geven. Het resultaat is Little Britain USA.

Little Britain USAHet format is hetzelfde: een sketch show met zelfs een aantal personages uit de Britse variant, alleen is de setting veranderd. De sketches spelen zich namelijk in Amerika af en worden gebracht als een onderzoek naar de verschillen tussen Britten en Amerikanen. Door de verteller wordt een goed Amerikaans gebruik aangeprezen, bijvoorbeeld wapenbezit, waarna hetzelfde gebruik in de sketch met de grond gelijk wordt gemaakt.

Humor en personages

De Britten David Walliams en Matt Lucas spelen de belangrijkste personages allemaal zelf, met steeds een ander pruikje, pak of make-up. De personages zijn vaak ontworpen om zelf al grappig te zijn en de situatie wordt dan gebruikt om dat komische effect te versterken.

Of je dit leuk vindt, is zeer persoonlijk. De een vindt het helemaal niets, de ander lacht zich krom. Hoewel het soort humor mij op zich wel ligt, vind ik de uitvoering niet sterk. Af en toe een geslaagde grap, maar vooral goedkope en platte humor die meestal niet baanbrekend is. Haal de seksueel getinte en beledigende grappen eruit en je houdt weinig over. Ik vind dat soort grappen leuk, maar dan moeten ze wel origineel en goed uitgevoerd zijn. Dat miste ik meestal in Little Britain USA.

Leuk om te zien dat er af en toe nog een serie met sketches voorbijkomt, maar mij kan het niet echt bekoren. Ongetwijfeld zullen fans van de Britse variant van Little Britain volop aan hun trekken komen en ook liefhebbers van weinig verheffende platte grappen kunnen hun lol op bij Little Britain USA. Wanneer je van Britse humor houdt of graag sketches ziet, kun je de serie het beste zelf een kans geven en hem eens bekijken.

IMDB: Little Britain USA
TVRage: Little Britain USA
Genre: Comedy/Sketches