16 Dec
2008

Recensie TV-serie: The Mentalist (USA)

Deze nieuwe televisieserie wordt vanaf januari 2009 uitgezonden door SBS6, maar is natuurlijk ook te downloaden via torrents en nieuwsservers.

Een mentalist wordt omschreven als een artiest die bij zijn publiek de illusie creƫert dat hij bijzondere geestelijke vermogens heeft. Een soort van goochelaar dus, maar dan specifiek op het mentale vlak, bijvoorbeeld door te doen alsof hij kan gedachtenlezen. Hoewel het gaat om een artiest, heeft zo iemand wel bepaalde vaardigheden waardoor hij zijn publiek weet te overtuigen dat hij andere vaardigheden zou hebben.

In The Mentalist is Patrick Jane geen artiest, maar wel iemand met het bijzondere vermogen om zeer goed menselijke reacties te lezen en daar informatie uit te halen. Bovendien is hij in staat om mensen om de tuin te leiden en zelfs te hypnotiseren. Deze vaardigheden gebruikt hij als adviseur van de onderzoekspolitie bij ernstige criminaliteit zoals moordzaken. Iedere aflevering volg je dus een nieuwe zaak waarbij Jane op zijn eigenaardige manier bijdraagt tot de ontknoping.

Daarnaast is er echter ook een doorlopend verhaal. Jane probeert namelijk al jaren een seriemoordenaar te achterhalen, waarmee hij een persoonlijk verleden heeft. Zo nu en dan komt deze zoektocht weer naar voren in de serie.

The MentalistSimon Baker speelt Patrick Jane, een wat vreemd overkomende man die doordringend kan kijken en soms wel een bepaalde macht over mensen lijkt te hebben. Zijn geweldige opmerkingsgave maken hem een goede adviseur, maar ook een lastige partner om mee te werken voor de overige politiemensen, waaronder zijn directe chef Teresa Lisbon. Zij vind hem vaak erg lastig en eigenwijs, maar weet ook hoe waardevol zijn diensten zijn.

Onder Lisbon werkt een kleine eenheid met Cho, Rigsby en de jonge Grace Van Pelt, die nieuw is in de eenheid. Zij kijken ieder op hun eigen manier naar Patrick Jane, zonder dat iemand echt bevriend met hem is.

Humor en actie

Het uitzoeken van de zaak in iedere aflevering staat voorop, waardoor er weinig ruimte is voor actie. Elke aflevering biedt wel wat spektakel hier en daar, maar een actieserie kun je het echt niet noemen. Wel zit er een subtiele vorm van humor in de serie, die vaak om de hoofdrolspeler draait. Zijn kunsten leveren nogal eens grappige situaties op als hij weer eens juist voorspelt wat bijvoorbeeld een van zijn collega’s gaat doen en daar al op ingespeeld blijkt te hebben.

In het genre waarin de politie of een andere instantie misdaden oplost zijn er heel wat series waarbij er een bepalende meerwaarde van een of meerdere personages een factor speelt. Soms bovennatuurlijk, soms niet. In The Mentalist gaat het om vaardigheden die niet onmenselijk zijn, maar wel zelden voorkomen.

Het maakt The Mentalist een heel aardige serie om te kijken. De verhalen zijn boeiend, net als het verhaal op de achtergrond over de seriemoordenaar. Patrick Jane is een intrigerend personage een heeft een goede dynamiek met de personen om hem heen, waardoor de dialogen vaak ook de moeite waard zijn. Wel moet je houden van een serie waar het hem meer in het nadenkwerk zit dan in de actie en explosies.

IMDB: The Mentalist
TVRage: The Mentalist
Genre: Drama/Politie