18 Feb
2009

Recensie TV-serie: Legend of the Seeker (USA)

Deze nieuwe televisieserie wordt vooralsnog alleen uitgezonden op de Amerikaanse televisie, maar is te downloaden via torrents en nieuwsservers.

Legend of the Seeker doet op het oog een beetje denken aan de films van Lord of the Rings, maar dat is zeker geen eerlijke vergelijking. De wereld die in deze fantasyserie wordt opgeroepen, is duidelijk een unieke, met haar eigen personages en avonturen.

De wereld waarin Legend of the Seeker zich afspeelt, is geheel fictief. Alles oogt er zoals de Middeleeuwen, wat de associatie met Lord of the Rings oproept. Mensen met zwaarden, paarden, Engelse accenten en indrukwekkende gewaden en o ja, tovenaars en magie. De serie is gebaseerd op de fantasyboeken van Terry Goodkind, genaamd The Sword of Truth. Nu hebben de meeste fantasyverhalen wel bepaalde overeenkomsten, dus denk niet dat je te maken hebt met een simpele kloon.

In deze wereld leven twee verschillende volkeren van elkaar gescheiden door een grens van energie, decennia geleden opgeworpen. Niemand kan die grens passeren, zo lijkt het, waardoor de vredelievende mensen aan de ene kant in alle rust kunnen leven. Op een dag komt er een jonge vrouw echter toch door de grens heen hun gebied binnen, met grote gevolgen. De vrouw blijkt op zoek naar de redding van haar volk en die moet uit onverwachte hoek komen.

Legend of the SeekerEen goed fantasyverhaal kan niet zonder buitengewone personages waar je enorm mee meeleeft. De karakters in Legend of the Seeker zijn bijzonder, met klassieke trekjes. Kahlan is een jonge vrouw die als de serie begint, zich makkelijk in de problemen lijkt te werken, maar schijn bedriegt. Ze staat haar mannetje en heeft verborgen gaven.

De jonge Richard Cypher ziet in de eerste aflevering zijn leven volledig instorten en komt voor de uitdaging een volledig nieuw leven op te bouwen. Daarbij ontdekt hij een groot geheim over zichzelf dat hij zijn hele leven met zich blijkt mee te dragen. De tovenaar Zed staat deze twee bij met zijn wijsheid en magie.

Avontuur

Bovenal is Legend of the Seeker een avontuurlijke serie met zoektochten, epische gevechten en achtervolgingen door grote wouden. Waar series die zich in de tegenwoordige tijd afspelen nogal eens grijpen naar snelle auto’s, veel kogels en grote explosies, bedient deze serie zich van spannende zwaardgevechten, mysterieuze tovenarij en ouderwets heldendom.

Voor spanning, spektakel en sprookjesachtige verhalen zit je helemaal goed bij Legend of the Seeker. Er wordt bovendien goed gebruik gemaakt van special effects: mooi en functioneel, zonder overdreven aanwezig te zijn. Al in de eerste aflevering komen de personages tot leven voor de kijker, waardoor je graag wilt weten hoe het ze verder zal vergaan.

Legend of the Seeker heeft een verhaal dat zich op de lange termijn afwikkelt, waarbij je je kunt afvragen of en wanneer je de afronding daarvan zult meemaken. Als die onduidelijkheid je niet stoort, kun je je waarschijnlijk prima vermaken met de losse afleveringen.

IMDB: Legend of the Seeker
TVRage: Legend of the Seeker
Genre: Avontuur/Actie/Drama