15 Apr
2007

Filmrecensie Music and Lyrics (USA, 2007)

Recensie Lurven (Lurven Filmrecensies bevatten geen spoilers):

Kort verslag: Degelijke comedy met een niet al te verrassende constructie, maar veel leuke grappen en vooral sterke personages.

De Engelse acteur Hugh Grant heeft inmiddels een indrukwekkend repertoire aan romantische comedies opgebouwd en lijkt ondanks zijn voortschrijdende jaren (de man is de 45 al weer even gepasseerd) voorlopig niet van plan dit genre links te laten liggen. De nieuwste film met hem in de hoofdrol, Music and Lyrics, bouwt voort op het succesvolle recept van Hugh als charmante, soms wat stuntelige Brit die al vroeg in de film in contact komt met de vrouwelijke hoofdrolspeler, in dit geval Drew Barrymore.

PoP, de boyband.Op veel verrassing in dit bekende concept hoef je niet te rekenen, maar het verhaal dat hier omheen gebouwd is, heeft een leuke invalshoek. In de eerste tien minuten wordt op hilarische wijze duidelijk gemaakt dat Alex Fletcher (Hugh Grant) in een succesvolle boyband uit de jaren 80 zat en heden ten dage vooral nog teert op die vergane glorie. Dit idee blijkt weinig nodig te hebben om een succesvolle kapstok te vormen voor vele geslaagde grappen.

Daaraan draagt bij dat de personages goed ontwikkeld zijn. Naast Alex Fletcher en de vrouwelijke hoofdrol Sophie Fisher (gespeeld door Barrymore) beleef je als kijker veel plezier aan de manager van Alex, Chris Riley (Brad Garrett), zijn songtekstschrijver Greg Antonsky, de receptionist van zijn appartementencomplex, Khan en de zus en zwager van Sophie, Rhonda en Gary.

Een belangrijk deel van de verhaallijn wordt ingevuld door de tienerzangeres Cora Corman, gespeeld door Haley Bennett. De filmmakers zetten hier een heerlijke parodie neer op bekende popidolen als Britney Spears, Christina Aguilera en Jessica Simpson. Ook haar assistent Derek verdient een eervolle vermelding, die met weinig tekst toch een aantal keer leuk uit de hoek mag komen.

Hugh Grant en Drew BarrymoreDe film wordt grotendeels gedragen door al deze boeiende en grappige personages, die een goede onderlinge chemie hebben. De onorthodoxe band tussen Grant en Barrymore is daar een goed voorbeeld van, maar de bijrollen van Kristen Johnston en Adam Grupper als zusterlijk echterpaar werken ook bijzonder goed. Men slaagt erin al deze personages tot leven te brengen waardoor je als kijker ook met ze meeleeft. Dat is best een prestatie voor een comedy, waar er voorbeelden genoeg te vinden zijn waarin men totaal geen aandacht besteed aan de personages en zich vooral concentreert op het brengen van zoveel mogelijk grappen en grollen.

Mensen die een hekel hebben aan Hugh Grant, en die zijn er genoeg, zullen er ongetwijfeld niet over piekeren om deze film te kijken. Terecht, want Grant doet zijn gebruikelijke ding en als je daar niet van houdt, heb je een zware dobber aan Music and Lyrics. Voor de overige mensen: hij doet dit echter naar behoren en brengt wat je van hem mag verwachten. Dat de film zoveel andere leuke personages heeft haalt echter de aandacht ook weer een beetje af van de acteur, waardoor het geen one-manshow is geworden. Dat gevarieerde karakter van deze film, de leuke personages en de afwisselende humor, maken het tot een fijn geheel dat ik iedereen, die wel eens heeft kunnen lachen om Hugh Grant, kan aanraden.

Oordeel: 8-/10

IMDB: Music and Lyrics
Soort film: Romantische comedy