Recensie tv-serie: Hustle (UK)

TVRage: Hustle (UK)
Genre: Drama/Comedy/Oplichting
Cast: Adrian Lester, Marc Warren, Jaime Murray, Robert Glenister, Robert Vaughn
Looptijd: 60 minuten

Kort verslag: Een groep van vijf beroepsoplichters werkt iedere aflevering aan een nieuwe zaak. Het doel: rijke mensen die een slecht karakter hebben ontdoen van een stevige som geld.

Introductie

Het Engelse woord ‘to hustle’ betekent vrij vertaald ‘oplichten’ of ‘zwendelen’, maar een mooi Nederlands woord daarvoor is lastig te vinden. Denk aan oplichters die via het nodige ritselwerk hun doel bereiken. Dat is precies waar de serie Hustle over gaat. Alles draait om een groep zogenaamde ‘con artists’.

De cast van HustleDie term is afgeleid van de term ‘confidence trick’, waarbij men het vertrouwen van het doelwit wint en hem zo overhaalt vrijwillig zijn geld of informatie af te geven omdat hij iets denkt te krijgen dat hij wil. Zo’n oplichter is iets anders dan een dief, omdat de oplichter feitelijk niet steelt.

‘Con artists’ zien hun werk dan ook als een kunst. De vijf oplichters in Hustle kiezen een vermogend persoon uit als doelwit, die zelf als een slecht mens aangemerkt kan worden, bijvoorbeeld doordat hij zijn geld heeft verkregen door oude mensen af te zetten of slavernij te gebruiken. Zo’n persoon verdient zijn welvaart niet en de oplichters ontwerpen een plan om hem met een uitgebreide truc een geldbedrag te ontfutselen, dat meestal in de vijf of zes cijfers loopt.

Hoewel dit een beetje aan Robin Hood doet denken, houden de oplichters meestal het geld zelf, hoewel ze niet gierig zijn en afhankelijk van de situatie zeker bereid zijn iemand in nood een handje te helpen met hun kunsten. Omdat het specialisme van deze groep de ‘long con’ (oplichting die wat tijd nodig heeft, bijvoorbeeld enkele dagen) betreft en niet zozeer de snelle trucjes van 10 minuten, is het noodzakelijk dat zij groepsgewijs werken. Iedereen heeft daarbij een onmisbare rol.

De personages en hun rollen

Michael van HustleDe leider van de groep van vijf is de charismatische Michael Stone, bijgenaamd Mickey Bricks. Michael is een fenomeen in de wereld der ‘grifters’, zoals dit type oplichters genoemd wordt. Hij staat bekend om zijn zeer doordachte plannen die niets aan het toeval overlaten en om zijn veelzijdigheid. Michaels belangrijkste taak is dan ook om, zodra er een ‘mark’ (doelwit) gevonden is om op te lichten, een waterdicht plan te ontwerpen.

Albert van HustleDan moet er eerst een mark uitgekozen worden. Die taak ligt afwisselend bij de verschillende groepsleden, het hangt er een beetje vanaf wie ergens tegenaan loopt. De oudste van de groep, Albert Stroller, struint echter ook allerlei dure herenclubs af, op jacht naar geschikte doelwitten, d.w.z. van het rijke soort en van het achterbakse, hebberige soort. Alberts neemt vaak de rol van ‘roper’ op zich, degene die het contact maakt met de mark om hem binnen te hengelen met een aantrekkelijke situatie, onderdeel van het meesterplan. Daarnaast was hij degene die Michael het vak leerde en zijn grote mentor was.

Ash van HustleOm een en ander geregeld te krijgen is er een ‘fixer’ nodig, iemand die alles, liefst het onmogelijke bij elkaar geritseld krijgt. Dat is de rol van Ash Morgan, een man van vele talenten en uitgebreide kennis op allerlei gebieden. Ash kan iedere gewenste rol aannemen om een benodigd artikel gratis af te troggelen, kan de gekste zaken in elkaar knutselen, is heel goed met computers en ga zo maar door. Als men voor het plan iets nodig heeft, is Ash kortom de aangewezen man.

Stacie van HustleOmdat de marks meestal mannen zijn, komt een sexy vrouw goed van pas. Daar komt Stacie Monroe in beeld, de beeldschone brunette die indien nodig een man kan afleiden, om haar vingers winden en mis- en verleiden op welke manier dan ook. Zij is een belangrijke pion in dit spel, ook al omdat ze haar rollen met veel overtuigingskracht kan spelen wat het vertrouwen bij het slachtoffer vergroot. Denk niet dat het hier een domme bimbo betreft, Stacie beheert verder de financiƫn van de groep en heeft bovendien een sterke opmerkingsgave. Ze is dus een volwaardig groepslid en een sterke vrouw.

Danny van HustleDe jongste aanwinst van de groep is Danny Blue. Danny is een jonge, wat roekeloze grifter die echter een zeer goed gevoel heeft voor dit soort klussen. Hij is meestal een van de ‘inside men’. Bij een ‘long con’ wordt het doelwit een lucratieve situatie voorgehouden, een buitenkansje waarmee hij meestal met een investering van ‘slechts’ enkele tienduizende ponden een veelvoud van zijn investering zal terugkrijgen, zonder enig risico. Zo iemand wil natuurlijk bewijs zien dat die situatie echt is voordat hij zijn dure centjes uitgeeft.

De inside men spelen het toneelstukje dat de mark voorgeschoteld krijgt om aan te tonen dat het allemaal echt waar is. Stel dat de groep een exclusieve vogel zou willen slijten aan een hebberige verzamelaar, dan is er bijvoorbeeld iemand nodig die de vogel aanbiedt en iemand die als tussenpersoon optreedt, twee rollen die dan door de inside men gespeeld worden om het vertrouwen van de mark in een goede afloop te vergroten.

Het laatste personage is barman Eddie. In Eddies Bar heeft de groep zijn vaste honk. Eddie is met hen bevriend en weet precies wat zij voor werk doen. De bar is meer dan eens een van de locaties waar de ‘long con’ plaatsvindt. Eddie is een goeiige kerel die zelf geen grifter is maar wel affiniteit heeft met hun soort. Een handige handlanger dus om in de buurt te hebben.

De sterke punten

Al deze personages zijn bijzonder prettig om naar te kijken en hebben ieder een sterke eigen identiteit, waar je al snel voor valt. Behalve de sterke personages kun je in de serie ook genieten van de heerlijk opgezette plannen die Mickey maakt en de groep vervolgens uitvoert. Het leuke daaraan is dat er meestal ook een spelletje met de kijker wordt gespeeld: als je denkt dat het de ene kant op zal gaan, komt er een verrassende wending die je van je stuk brengt. De verhalen zijn dus nooit voorspelbaar.

De humor in de serie is een belangrijk onderdeel. In principe is Hustle natuurlijk gewoon een dramaserie, maar op de juiste momenten worden er allerlei grapjes ingebouwd in de dialogen en in de acties die we te zien krijgen. Daarbij ontwikkelen zich voor de vaste kijkers al snel allerlei inside jokes, vaak geaccentueerd door een acteur die bijvoorbeeld even in de camera knipoogt.

De acteurs treden af en toe bijna letterlijk uit het beeld naar voren, wat een bijzondere techniek is die je elders niet tegenkomt. Soms vereist iets uitleg voor de kijkers, waarbij dat zeer creatief opgelost wordt met de manier waarop de acteurs je de toelichting geven. Dit is iets wat je echt zelf eens moet zien, ik vindt het een speciaal element.

Elke aflevering wordt er een nieuw slachtoffer uitgekozen en opgelicht. De serie rondde inmiddels in Engeland seizoen 4 al af, maar bedenk daarbij dat veel Engelse series maar uit zes afleveringen per seizoen bestaan. Zo ook Hustle, wat het totaal aantal gemaakte afleveringen tot op heden op 24 brengt. Het vijfde seizoen zal er overigens ook komen. Nederland 3 zendt Hustle op zaterdagavond uit.

Zo’n aflevering van Hustle verveelt werkelijk geen seconde. Elk beetje uitleg dat getoond wordt is precies nodig en nooit overbodig of langdradig. Ook hebben de schrijvers voldoende inspiratie om elke keer weer een ingenieus ontworpen plan te brengen en een originele situatie te bedenken waarin alles zich afspeelt.

Het leuke bijkomende voordeel is dat de kijker door deze serie aardig wat leert over oplichters en hun trucs, waardoor menigeen in het dagelijks leven zoiets wellicht sneller zal herkennen als hij er slachtoffer van dreigt te worden. Behalve een steengoede, uiterst vermakelijke serie is Hustle dus ook nog opvoedkundig verantwoord! Ik raad de serie sterk aan, het is al snel een van mijn grote favorieten geworden.