19 Oct
2009

Recensie tv-serie: Hank (USA)

In Amerika heerst het idee dat iemand die ooit succes had in een comedyserie, een garantie voor nieuw komisch succes moet zijn. Kelsey Grammer had ooit een grappige rol in de serie Cheers, wat hem dezelfde rol opleverde in de spinoff-serie Frasier. De jaren 80 en 90 zijn inmiddels ruimschoots voorbij, maar toch hoopt men dat de oude glorie herrijst. Twee jaar geleden ging dat al schrijnend mis met de geflopte comedy Back to You, waarin Kelsey Grammar de hoofdrol had.

Dit jaar waagt men een nieuwe poging met een serie genaamd Hank, met Grammar in de rol van het titelpersonage. Al in de eerste aflevering wordt duidelijk dat deze serie snel Back to You achterna zal gaan: de prullenbak in. Het probleem is niet alleen dat Grammar niet grappig is: de serie rammelt aan alle kanten.

hankEen goede sitcom gaat uit van een originele situatie waaruit je veel humor kunt putten. ‘Rijke Wall Street-yup raakt alles kwijt en verhuist met zijn gezin naar het binnenland’ is dat absoluut niet. Het feit dat Hank niet gewend is tijd aan zijn familie te besteden en dat nu wel zal moeten, is op voorhand al geen sterke bron voor leuke grappen.

Het schrijversteam weet dat zinkende schip dan ook niet te redden: welgeteld één leuke grap siert de pilot op. Dit is zo’n serie waarbij men hoopt dat je gaat lachen uit ergernis om te personages, terwijl het huilen je nader staat bij het kijken van Hank.  De huiselijke thema’s zijn bovendien in vrijwel iedere comedy van de jaren 80 en 90 al aan bod geweest. Ik reken erop dat het netwerk ABC zijn vergissing snel zal inzien en het tv-publiek verlost van Hank.

Meer info: TVRage.