16 Nov
2009

Recensie TV-serie: Warehouse 13 (USA)

Series waarin mysterieuze gebeurtenissen centraal staan, zijn al een tijdje populair. Zo draait Heroes al vier seizoenen, deed The X-Files het al in de jaren 90 erg goed en is ook Fringe een behoorlijke hit. De mysterieserie van dit seizoen heet Warehouse 13.

Het gaat over een extra geheim team binnen de geheime dienst van de Verenigde Staten. Dit team, onder aanvoering van Artie Nielsen, onderzoekt buitengewone gebeurtenissen die veroorzaakt worden door ‘objecten’. Het idee is dat bepaalde voorwerpen invloed kunnen hebben op hun omgeving en op mensen, waardoor er vreemde dingen kunnen gaan gebeuren, soms gewelddadig.

warehouse-13Artie heeft hulp van Pete en Myka, die elkaars tegenpolen zijn, bij het neutraliseren van die objecten. De twee worden erop uitgestuurd als er een vermoeden is van een actief object en worden geacht dat object te neutraliseren en mee te brengen naar de basis: Warehouse 13. Dat gigantische ‘warenhuis’, natuurlijk op een geheime locatie, bevat duizenden voorwerpen met rare eigenschappen die door de jaren heen al verzameld zijn.

Natuurlijk loopt dat allemaal niet zo soepel. Pete werkt vooral instinctief en op gevoel, terwijl Myka juist werkt vanuit haar analytische vermogen en oog voor detail. Voor hun werk vullen ze elkaar goed aan, maar de persoonlijkheden botsen nogal eens.

Warehouse 13 steunt op de mysterieuze verhalen en volgt per aflevering een bepaald patroon. Ergens in het land ontstaan onverklaarbare problemen en Artie stuurt Pete en Myka erop af om het object te vinden dat het kwaad veroorzaakt, terwijl hij vanuit het warenhuis ondersteuning biedt. Daarnaast proberen de makers wat rode draden door de serie te weven die dieper liggen dan één aflevering en hier en daar een komisch tintje aan de serie te geven.

Na een paar afleveringen is de nieuwigheid eraf en dan blijkt Warehouse 13 weinig substantieels te bieden. Leuk vermaak, dat zeker, maar echt uitdagend voor je geest zijn de mysteries niet, omdat er toch vaak iets achter zit dat je logischerwijs zelf niet in elkaar gepuzzeld krijgt.

Meer info: TVRage.