23 May
2007

Filmrecensie Pirates of the Caribbean 3: At World’s End

Kort verslag: onmisbaar deel in de Pirates-trilogie.

De Pirates of the Caribbean-trilogie is voltooid met deel 3 in de populaire piratenreeks. Na het overweldigende succes van de eerste Pirates of the Caribbean besloten de makers er maar meteen twee films tegenaan te gooien. De delen 2 en 3 werden deels tegelijk opgenomen en daarbij werd ervoor gekozen deel 2 een open einde te geven om de gulle bioscoopbezoeker te verleiden ook naar deel 3 te komen kijken.

Pirates of the Caribbean 2: Dead Man’s Chest werd uitgebracht voor de lucratieve kerstperiode en dit nieuwste deel is op 23 mei in première gegaan zodat er de hele zomer van de hoge bezoekersaantallen genoten kan worden. Er wordt flink ingespeeld op het blockbuster-gehalte: in Utrecht draait de film in maar liefst drie bioscopen, waarbij eentje hem op sommige dagen zelfs zes keer vertoont. Waarschijnlijk verdient men de kosten van de film al terug dankzij de verwachtingen die met de vorige films gekweekt zijn. De vraag is: levert de film wat we willen?

Opbouw en tempo

Johnny Depp als Jack SparrowDe film begint aan de trage kant. De eerste scene valt een beetje buiten het verhaal en is niet wat je verwacht te zien in een direct vervolg op de vorige film. Daarna wordt er rustig een verhaal opgebouwd en duurt het dus even tot er wat tempo in de film komt. Als de pauze aanbreekt, heb je wel het idee bij een zeer degelijke film te zitten, maar voor mijn gevoel was op dat moment het actiegehalte wat aan de lage kant. Na de pauze gaat het nog even op die manier door: het blijft zeer vermakelijk, maar mist toch wat pit.

Maar dan! Als de grande finale aanbreekt, wordt dat tekort ruimschoots gecompenseerd. De vraag waarin dan dat enorme budget voor de special effects in is gaan zitten, wordt beantwoord met een grandioze apotheose van naar schatting drie kwartier, waarin werkelijk alle registers opengetrokken worden. Wie eerder in de film dus net als ik oordeelt dat het allemaal wat matjes is, doet er goed aan de film in elk geval uit te kijken, want je geduld wordt met overdaad beloond.

Zoals in alle Lurven Filmrecensies zal ik het verhaal hier niet verklappen. Ik kan je wel vertellen dat het geen film is om met een bak popcorn op schoot een beetje naar de mooie plaatjes te loeren, want het verhaal is behoorlijk ingewikkeld. Er wordt aardig wat verraad en intrige op je losgelaten wat best verwarrend kan werken. Richting het einde wordt het echter allemaal aardig aan elkaar gebreid en wordt een stuk duidelijker wie nou precies wat doet en vooral waarom.

Bij een trilogie als deze is de grote lijn over alledrie de films gezien ook van belang. Ik gaf al aan dat deel 2 vrij abrupt afgebroken werd. Op de eerste scene na sluit deel 3 wel ongeveer aan en pakt men het verhaal op waar het gebleven is. Wat er in de tussentijd gebeurd is wordt vanzelf duidelijk. Wel is het een goed idee om de eerste twee films te hebben gezien als je overweegt om deze te kijken: er wordt regelmatig verwezen naar gebeurtenissen uit de vorige delen, maar daarbij wordt weinig toelichting gegeven voor de onwetende kijker. In dat opzicht kan het dan ook geen kwaad als je met name deel 2 nog een beetje vers in het geheugen hebt, al is dat niet noodzakelijk.

Het is knap hoe men in deze film verschillende genres laat samenkomen: er is comedy, actie, spektakel en avontuur, drama en bovendien sprookjesachtige en mythische elementen. Veel films die genres combineren proberen het te hard of niet hard genoeg en falen daarom jammerlijk. In Pirates of the Caribbean 3: At World’s End is het allemaal mooi in balans. Een hele prestatie, zeker voor een film over piraten.

Personages en acteurs

Geoffrey Rush als Captain BarbossaDe film duurt ruim tweeënhalf uur en daarvan wordt goed gebruik gemaakt om een aantal personages uit te diepen. Dat zorgt ervoor dat je des te meer in de film getrokken wordt, het is dan ook zeker geen hersenloze actiefilm. Een van de sterke punten van deze filmreeks, het komische element, zit ook overvloedig in Pirates of the Caribbean 3: At World’s End. Het sterke is dat er niet één hoofdrolspeler wat oneliners mag serveren, of een vaste comic relief voor de vrolijke noot moet zorgen. Vrijwel ieder personage heeft zijn grappige momenten, al zijn er natuurlijk duidelijk enkele personages (en dieren) aanwezig die dit als voornaamste taak hebben. Men heeft opnieuw oog voor detail getoond, waardoor de liefhebber weer veel kleine visuele grapjes zal ontdekken.

Johnny Depp blijft een belevenis in zijn rol als Captain Jack Sparrow, al is zijn rol wat minder nadrukkelijk in dit deel. Een deel van de show wordt wederom gestolen door de teruggekeerde Captain Barbossa, gespeeld door een fantastische Geoffrey Rush. Het personage Elizabeth Swann van Keira Knightley heeft een nóg groter aandeel in de film gekregen, al vind ik het dit keer wat te geforceerd overkomen hoe men haar in de spotlights probeert te zetten. Orlando Bloom is nu overigens een stuk minder aanwezig en dat doet de film zeker geen kwaad. Ik genoot vooral weer van de acteurs in de wat kleinere rollen, al had ik van de toevoeging van Chow Yun-Fat aan de cast wat meer verwacht.

Hoewel ik de opbouw een beetje onevenwichtig vind, maakt het enorme zwaartepunt tegen het einde van de film dat weer goed. Zo beoordeel ik Pirates of the Caribbean 3: At World’s End dan ook als een waardig vervolg en een bevredigende afsluiting van de serie. Wie van de eerste twee delen genoot, kan zich eigenlijk geen buil vallen aan deel 3: lekkere actie, leuke grappen en stevige special effects. Wie het na twee Pirates-films nog niet geleerd heeft: blijf zitten tot het einde van de eindaftiteling voor een kleine bonus (al moet je hier niet zoveel van verwachten als de vorige keren).

Oordeel: 9-/10

IMDB: Pirates of the Caribbean 3: At World’s End
Soort film: Comedy/Actie/Avontuur