22 Jun
2007

Filmrecensie van The Prestige (2006)

Kort verslag: sterk, boeiend verhaal dat op bijzondere wijze verteld wordt.

Christopher Nolan is een tamelijk jonge regisseur die in zijn carrière echter al een aantal sterke films heeft gemaakt. Met Following zette hij met een klein budget al een heerlijke film neer die echter geen groot publiek bereikte. Zijn volgende film Memento is bij meer mensen bekend en staat nog altijd zeer hoog op mijn lijstje met favoriete films. Daarna leverde hij met Insomnia een wat mindere prestatie, al heb ik zeker genoten van die film.

Nolan werd bereikte pas echt de grote massa met Batman Begins in 2005, de naar mijn idee beste Batman-film tot op heden. Inmiddels is The Dark Knight, het vervolg op deze film, al in productie. De verwachtingen liggen hoog, maar in de tussentijd is in 2006 van zijn hand nog de film The Prestige verschenen.

Filmposter The PrestigeWe mogen intussen dus wel wat verwachten van deze regisseur, zeker aangezien hij van zijn vorige film de acteurs Christan Bale en Michael Caine opnieuw opnam in de cast. De film is een verfilming van een roman van de schrijver Christopher Priest, bewerkt door Nolan en zijn jongere broer Jonathan, die eerder al verantwoordelijk was voor het verhaal achter Memento.

Het verhaal zit geweldig in elkaar. De film duurt ruim twee uur, maar elke minuut is juist benut en op zijn plek. Het is een redelijk ingewikkeld verhaal en zoiets kost tijd om goed op te bouwen. Centraal in het verhaal staat de persoonlijke band tussen de twee goochelaars van rond het jaar 1900 die in het begin van het verhaal geïntroduceerd worden. Zoals het een verhaal over goochelaars betaamt, loopt er een rode draad van mysterie door de hele film. Het blijft echter een sterk drama over menselijke eigenschappen en (innerlijke) conflicten.

De manier van vertellen is niet-lineair, zoals tegenwoordig in veel films het geval is: er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van flashbacks, waarbij echter snel duidelijk is wat nu waar op de tijdlijn geplaatst moet worden. Deze vertelvorm is erg belangrijk voor de ontwikkeling van het verhaal en de uitvoering hiervan is meesterlijk. Na het kijken van de film voel je net zo’n voldoening als na het bijwonen van een goochelshow en dat is een knappe prestatie.

Scarlett JohanssonDe cast is goedgevuld en levert bovendien zeer goed werk. Hugh Jackman en Christian Bale schitteren in de hoofdrollen, maar de bijrollen van Michael Caine, Scarlett Johansson, Piper Perabo, Andy Serkis en Rebecca Hall voegen veel aan de film toe. Ook is het leuk om David Bowie in een bijzonder rolletje terug te zien.

De sets zijn bijzonder sfeervol en maken het voor de kijker erg gemakkelijk om zich een eeuw in het verleden te wanen. Er is bovendien veel aandacht besteed aan de diverse goocheltrucs die vertoond worden zonder alleen maar op het voordeel van de cameratrucs te leunen. Zo hebben de betreffende acteurs echte goochelaarstraining gehad om de nodige vingervlugheid te leren.

Als ik deze film eerder had gezien, had ik hem zeker bij de beste films van 2006 genoemd. Kijk The Prestige zeker als je houdt van intelligente films en geen bezwaar hebt tegen twee uur aandachtig kijken. Het is een prachtig verhaal en de manier waarop het aan je voorgeschoteld wordt, is uitzonderlijk. Deze film stijgt daardoor met gemak uit boven de meeste andere.

Oordeel: 9+/10

IMDB: The Prestige
Soort film: Drama/Thriller/Mysterie