23 Jun
2008

Recensie tv-serie: How I met your mother (USA)

Een van de meest succesvolle comedyseries van de afgelopen 20 jaar is Friends. Toen deze serie in 2004 stopte, ontstond er een gat in deze categorie. In 2005 stond er echter een nieuwe comedyserie op over een groep mannelijke en vrouwelijke vrienden van in de twintig: How I met your mother.

Hoewel je uit de inleiding de indruk zou kunnen krijgen dat het hier om een ripoff van Friends gaat, is niets minder het geval. How I met your mother is juist een waardig opvolger, die toevallig een vergelijkbaar uitgangspunt heeft. De serie heeft echter een heel eigen identiteit.

Laat ik eerst de titel eens verklaren. De serie wordt verteld vanuit het perspectief van Ted Mosby in het jaar 2030. Van deze Ted krijgen we alleen de stem te horen en we zien zijn kinderen die op de bank moeten aanhoren hoe papa hen verhalen vertelt. How I met your motherTed wil hen namelijk vertellen hoe hij hun moeder ontmoet heeft, maar in aflevering 1 wordt meteen duidelijk dat het wel even duurt voordat we dat verhaal te horen krijgen: Ted vertelt namelijk graag over die periode vroeger.

Binnen dit kader horen we Ted in een voice-over toelichting geven, terwijl we de verhalen die hij vertelt kunnen zien. Daarin figureren Ted en zijn vrienden in het heden: vijf twintigers die een bijzondere band hebben en ieder hun eigen problemen. De situaties waarover de afleveringen gaan hebben vaak met relaties te maken, maar ook met andere perikelen waar je als twintiger in terecht komt.

Een van de sterke eigenschappen van How I met your mother zijn de levendige personages. De vijf hebben een hechte vriendschap, maar verschillen genoeg van elkaar om de serie heel wat pit te geven. Ted is een jonge architect die dus op zoek is naar de vrouw van zijn dromen om mee te trouwen. Zijn beste vriend Marshall kent hij al sinds de universiteit. Marshall is sinds die tijd al samen met Lily en de twee zijn gedoodverfd om met elkaar te gaan trouwen.

Dan is er nog de Canadese Robin, die als jonge nieuwslezeres nieuw is in de stad en snel in de groep wordt opgenomen. Tussen Robin en Ted hangt een sfeertje dat wat meer dan vriendschappelijk is.

Barney StintsonTen slotte is er Barney. Barney is een geval apart en voor mij een van de leukste tv-personages van de afgelopen jaren. Hij is ijdel, helemaal vol van zichzelf en soms bijna wreed, maar heeft ook een hart van goud, is zeer betrokken bij zijn vrienden en is een ware vrouwenmagneet. Barney kan met zijn onbelemmerde opmerkingen heerlijk droog uit de hoek komen en is dus een fijn comedypersonage.

De humor in How I met your mother is fris en vaak origineel. Waar je bij andere comedyseries al snel het idee hebt dat ze oudbakken grapjes aan het het recyclen zijn, of hun eigen grappen uit eerdere afleveringen, zijn de makers van deze serie steeds weer creatief. Ze bedenken ongebruikelijke situaties en nog ongebruikelijkere aanpakken die de vrienden daarvoor hebben, maar weten intussen wel hele menselijke verhalen neer te zetten.

Er is altijd een goede samenhang in een aflevering: in plaats van maar wat losse grappen af te vuren is de serie inventief geschreven en is er ook de nodige samenhang door de hele serie heen, waarbij veelvuldig gerefereerd wordt aan eerdere afleveringen. Dat maakt het extra leuk om de serie te volgen.

How I met your mother is een heerlijke comedyserie die als een van de weinige een zeer hoog niveau haalt. Frisse dialogen, leuke personages met bruisende interactie, goede verhalen en vooral veel goede grappen. Als meer comedies dit niveau haalden was het een stuk minder triest gesteld met het televisielandschap. How I met your mother kan ik iedere Friends-fan aanraden, maar ook ieder ander die wel van een goede comedy houdt zou deze serie eens kunnen proberen.

IMDB: How I met your mother
TVRage: How I met your mother
Cast: Josh Radnor, Neil Patrick Harris, Alyson Hannigan, Cobie Smulders, Jason Segel