29 Jun
2007

Filmrecensie Shrek The Third (3)

Kort verslag: Weinig verhaal, veel grappen en prachtige computergeanimeerde beelden.

Shrek 3Shrek the Third, ook wel Shrek 3 en Shrek de Derde genoemd, heeft die pakkende titel meegekregen omdat de film het vervolg is op Shrek en Shrek 2. Shrek was in 2001 een tamelijk vernieuwende animatiecomedy: de mooie animatiestijl werd gebruikt om sprookjesachtige taferelen af te schilderen, maar in plaats van een zoet Disneyverhaaltje bleek Shrek juist een film te zijn die op iedere mogelijke manier bekende sprookjes en verhaaltjes op de hak neemt.

Net als in Shrek 2 kun je bij Shrek the Third meer van hetzelfde principe verwachten, verpakt in een nieuw verhaal. In het vorige deel hadden de makers een leuk vervolgverhaal bedacht; ik vind de kern van het verhaal deze keer echter wat minder sterk. Niet dat het erg belangrijk is, want dit type film steunt nu eenmaal meer op de humor dan op het verhaal. Ik merkte echter af en toe dat bepaalde verhaalontwikkelingen me niet zo interesseerden.

De film bestaat uit twee grote verhaallijnen, die een beetje door elkaar heen lopen en uiteindelijk samenkomen. De ene lijn komt regelmatig net wat te zoetsappig over voor een Shrek-film. De andere verhaallijn heeft wat meer actie en snelheid en bevat zeker in de eerste helft van de film de betere grappen. Dat maakt de tekortkomingen van de eerste verhaallijn dan ook weer een beetje goed. Bovendien heeft men een paar creatieve wendingen bedacht die vooral weer ruimte bieden voor nieuwe grappen, die naar mijn smaak heel goed werken.

Animatie

Shrek en DonkeyDe animatie daarentegen is weer van zeer hoog niveau. Dezelfde animatiestijl van de vorige delen is aangehouden maar natuurlijk zijn de beelden nóg mooier gemaakt om de bioscoopbezoekers te verwennen. Om een voorbeeld te geven: om de bomen realistisch te laten ogen, werden er per boom bijna 200.000 blaadjes geanimeerd. Dit geeft maar hoe ontzettend veel detail er aan de film is meegegeven.

De bekende personages uit de vorige films keren bijna allemaal terug. De kern wordt weer gevormd door de ‘ogre’ Shrek, zijn vrouw Fiona en hun vrienden Donkey en Puss in Boots. Het viel me weer eens op dat het personage Fiona eigenlijk maar weinig van de grappen voor haar rekening krijgt en juist meer het dramatische element in het verhaal verzorgt. Shrek zelf is al grappiger, terwijl het ezeltje en de kat feitelijk twee grote grappenmachines zijn, die voor veel van de lachmomenten verantwoordelijk zijn.

Die sterke personages maken de Shrek-films nu juist zo goed. Behalve deze hoofdpersonages komen in elke Shrek-film namelijk vele figuren uit sprookjes en kinderverhalen terug, zoals Pinokkio, de drie biggetjes en de wolf en Gingerbread Man (een soort levend taai-taaipoppetje dat vooral in Amerika een bekend fenomeen is dankzij een sprookje). Deze bijfiguren leveren ook vele leuke scenes op, waarbij een paar van de sterkste scenes van Shrek 3 voor rekening van Gingerbread Man en Pinokkio komen. Verder doen ook figuren als Doornroosje en Sneeuwwitje mee, de vriendinnen van prinses Fiona. Ook dat levert leuke situaties op.

De grappen

Pinokkio in ShrekDe humor van Shrek 3 komt ook nu weer terug in de vele verwijzingen. Kijk goed rond naar uithangbordjes van winkels en andere achtergrondgrapjes, in de details zit veel verstopt. Ook verwijzen allerlei uitspraken en dialogen naar bekende films of dagelijkse verschijnselen. Erg leuk voor mensen zoals ik, die zulke verwijzingen graag ontdekken.

De snelheid waarmee de grappen op je worden afgestuurd, ligt in deze film lager dan in de vorige twee. Daardoor kan hij op sommige momenten wat traag overkomen. De leukste grappen vond ik echter niet onderdoen voor de leukste van de vorige films, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak.

Als Shrek en/of Shrek 2 leuk vond, zul je je zeker kunnen vermaken met dit derde deel. Het is door het zwakke verhaal en de lagere grapdichtheid de minste uit de serie, maar ik heb er nog steeds een leuke avond mee gehad. Wanneer je echter na Shrek 2 het recept beu begon te worden, hoef je geen vernieuwende film te verwachten van Shrek 3: het is gewoon meer van hetzelfde, met wel nieuwe, originele grappen erin en nog betere grafische pracht. Een degelijke comedy en een mooie animatiefilm dus.

IMDB: Shrek the Third
Soort film: Comedy/Animatie
Cast: Mike Myers, Eddie Murphy, Antonio Banderas, Cameron Diaz, Justin Timberlake, Rupert Everett