6 Jul
2007

Filmrecensie Transformers (USA/2007)

Kort verslag: Geslaagde actie met een rommelig, te dun verhaal en soms ongebalanceerde humor.

Halverwege de jaren 80, toen Nederland nog twee tv-zenders telde, konden we opeens het Britse Sky Channel ontvangen. Als klein Woskootje stond ik in het weekend vroeg op om urenlang het kinderprogramma Fun Factory te kijken. Dat vertoonde tekenfilms als G.I. Joe, My Little Pony, M.A.S.K., He-Man en ga zo maar door. Maar mijn grote favoriet was de spannende tekenfilmserie Transformers!

De indrukwekkende strijd tussen de goede Autobots en de slechte Decepticons in afleveringen van 20 minuten, hebben mij vele uurtjes zoet gehouden. Natuurlijk hielp het dat de robots ook in de speelgoedwinkel te verkrijgen waren en daadwerkelijk getransformeerd konden worden. Je kocht dan een leuk autootje, maar met wat gedraai en geschuif veranderde het ding in een stoere robot.

Nieuwe incarnatie

AutobotsVeel volwassenen van nu denken met net zoveel nostalgie terug aan die oude serie en daar heeft Hollywood in de persoon van Steven Spielberg op ingespeeld. In 1986 werd er al een getekende Transformers-film gemaakt, maar met de computerkunsten van tegenwoordig werd het tijd voor een live-actionversie! Geen kleurige tekeningen meer, maar echte filmbeelden vermengd met levensechte, computergeanimeerde robots. Een ware droom voor de echte Transformers-fan! Of niet?

Vele fans hielden het hart vast toen deze film aangekondigd werd. Al vrij snel werd duidelijk dat Spielberg samen met regisseur Michael Bay de nodige vrijheid zou nemen bij de omzetting van een ruim 20 jaar oude tekenfilmserie naar een splinternieuwe actiefilm. Het verhaal zou duidelijk gaan afwijken van het origineel en ook het ontwerp van de robots zou in een nieuw jasje gestoken worden. Is Transformers een verkrachting van het origineel of een gepaste ode daaraan?

Het levensgrote verschil tussen deze film en de oude serie geeft Transformers een compleet andere opzet dan die serie. De tekenfilmserie draaide om de belevenissen van de robots, waarbij af en toe wat mensen een bijrolletje hadden, met name Spike (Sam in deze film). In de film is het echter precies andersom! Het verhaal draait sterk om de mensen en de robots vormen daar een onderdeel van. Natuurlijk wel een aanzienlijk onderdeel, omdat het nu eenmaal gaat om de invloed die de robots hebben op de levens van deze mensen, maar het blijven feitelijk bijrollen.

Zeer waarschijnlijk is deze keuze gemaakt omdat het veel te duur is om het overgrote deel van de 144 minuten film te vullen met de zeer gedetailleerd geanimeerde robots. Een mens in beeld brengen is veel goedkoper, dus laten ze vaker mensen zien en moet het verhaal wel om die mensen draaien. Vanuit het perspectief van de Transformers is het verhaal werkelijk flinterdun en zeer eendimensionaal.

Vanuit het oogpunt van de mensen is het iets gevulder, maar feitelijk stelt het nog steeds niet veel voor. De elementen die voor verrassing moeten zorgen, komen eigenlijk allemaal uit dezelfde (al snel voorspelbare) categorie. Men heeft wel degelijk goed gekeken naar de oude serie en de thema’s goed versus kwaad en heldhaftigheid overgenomen, maar het komt soms wat geforceerd over.

De personages

De charme van de oude serie lag voor een deel in het feit dat je je als kijker kon identificeren met de robots als personages en met hen kon meeleven. De meeste robots zijn in de film echter niet eens van elkaar te onderscheiden: er is veel te weinig onderscheid in stemmen bij de Autobots en de Decepticons hoor je vrijwel niet praten. Daarnaast zijn de vormen en kleuren te slecht van elkaar te onderscheiden, bij sommige robots heb je al moeite om te ontdekken waar het hoofd nu precies zit. Het design kan er dan wel flitsend uitzien, maar functioneel is het niet altijd. Dat de Autobots blauwe ogen hebben en de Decepticons rode is dan maar een kleine handreiking. Dat van het handjevol Autobots de twee gele in robotvorm al moeilijk uit elkaar te houden zijn, zegt genoeg.

Sam in TransformersZoals gezegd draait het verhaal vooral om de mensen Met de hoofdpersoon Sam kun je af en toe meeleven, maar er zijn genoeg momenten dat het verloop zo onlogisch is dat het je ook weinig kan schelen wat er met hem gebeurt. Dan is er nog de vrouwelijke tegenspeelster Mikaela. De schrijvers proberen haar personage de nodige diepte te geven, waar ze eerst nogal oppervlakkig gepresenteerd wordt. Een aardige poging, maar ik heb geen moment sympathie voor haar gevoeld.

Verder lijkt het alsof de meeste mensen eromheen puur in de film zitten als ‘comic relief’. Sams vader en moeder zijn nauwelijks serieus te nemen, net als acteur John Torturro die toch een aanzienlijke rol heeft, maar met name opvalt met slapstickmomenten. Het groepje soldaten heeft ook meer komische tekst dan serieuze.

De humor

Daarmee komen we op een belangrijke eigenschap van de film. Behalve een actiefilm is Transformers voornamelijk ook een komische film. Sterker nog, wanneer er geen actie te zien is, kun je ervan uitgaan dat er een grap aan zit te komen. Gelukkig slagen veel van die grappen wel degelijk, maar er zitten ook een aantal fikse miskleunen tussen. Sommige worden véél te lang doorgevoerd, wat waarschijnlijk voor de jongere kijkers erg leuk is, maar voor mij vooral ergerlijk. Ik verbaasde me er ook zeer over dat een van die scenes ‘voor de kleintjes’ eindigde met een dialoog vol onverbloemde seksuele referenties.

De balans in de humor is dus wel een beetje zoek. Als ik het vergelijk met de humor die in de serie zat, is er ook een groot contrast. In de serie waren de grappen voor mijn gevoel voornamelijk gericht op de wat grotere kinderen. De film probeert echter alle doelgroepen van kleuters tot volwassenen te bedienen. Dat lukt soms wel in films, maar werkt niet door zomaar wat grappen bij elkaar te gooien. In vergelijking met de serie vielen sommige uitspraken van personages ook erg uit de toon, ze pasten niet echt bij het karakter dat ze in de serie hadden.

De effecten

Optimus PrimeTransformers is natuurlijk ook gewoon een stevige actiefilm. Daarvoor worden veel special effects ingezet, grotendeels met de computer ontworpen. Er komt nogal wat bij kijken om huizenhoge robots levensecht op het scherm te toveren, maar dat is fantastisch gelukt. De Transformers en de interactie met de mensen en de omgevingen zien er zeer realistisch uit. De robots glimmen en spiegelen op ieder stukje metaal en bij de bewegingen kun je ieder tandwieltje zien bewegen. Er is goed nagedacht over de bouw van de machines tot in de kleine details, alles lijkt gewoon te kloppen.

Er zitten al met al aardig wat actiescenes in de film en daarbij komen de nodige ontploffingen langs. Laat dat maar aan Michael Bay en Steven Spielberg over. In hun eerdere films wisten zij dergelijk spektakel al overtuigend te brengen en dat is in Transformers niet anders. Het soms overdonderende geluid ondersteund al dat visuele geweld goed. Een leuk detail is dat af en toe bij het transformeren van een robot het bijbehorende geluidje uit de serie een beetje te horen is.

Ik heb de film bekeken vanuit twee oogpunten: als fan van de oude serie en als liefhebber van actiefilms. Voor een fan is de film deels teleurstellend. Het nieuwe ontwerp van de robots, de focus van het verhaal die bij de mensen ligt en de soms gemankeerde humor vallen in de vergelijking tegen. Toch zie ik daarin ook positieve punten: het principe van robots die in voertuigen e.d. veranderen is goed overgenomen in al zijn facetten en zal zijn magische uitwerking op de jeugd van nu niet missen. De special effects zijn zo goed dat ze alle verwachtingen overtreffen die ik ooit had van een live-actionversie van Transformers. Op die manier is het dus toch een soort van droom die waarheid wordt.

Als liefhebber van actiefilms hink ik evenzo op twee gedachten. Heerlijke effecten dus, sterke actiescenes en ook nog eens heel wat geslaagde humor, iets wat een actiefilm vaak kan opluisteren. Daarentegen is het verhaal dunnetjes en zijn de personages niet interessant genoeg. De film lijkt gemaakt met twee doelen in het hoofd (okee, drie als je een dikke bankrekening meetelt): zo mooi mogelijk de grafische pracht van de robots tot in detail in beeld brengen en zoveel mogelijk humor aan het verhaal ophangen. Dat eerste is ze absoluut gelukt, dat tweede gaat ook aardig.

Het zorgt ervoor dat Transformers lijkt op een grote taart met te weinig ingrediënten. Het smaakt allemaal wel lekker, maar je voelt dat het te leeg is. Het is zeker een vermakelijke film als je van stevige actie, special effects en een dosis humor houdt, maar een topper is het zeer zeker niet.

Als nieuwe incarnatie van de oude serie faalt Transformers voor een deel, ik zou het maximaal een ode aan de serie noemen. Vooraf is overigens ook aangekondigd dat de film losjes gebaseerd zou worden op de serie. De subtiele verwijzingen die naar het origineel gemaakt worden zijn overigens leuk om te bespeuren, maar dit is natuurlijk alleen aan de kenners besteed.

Oordeel: 7+/10

IMDB: Transformers
Soort film: Comedy/Actie/SF