16 Jul
2007

Filmrecensie Die Hard 4.0: Live free or die hard (USA,2007)

Kort verslag: Precies wat je mag verwachten van een vervolg in deze serie: meedogenloze terroristen, spetterende actie en komische oneliners.

De Die Hard-films waren eind jaren 80, begin jaren 90 een fenomeen. In 1995 leek het derde deel, Die Hard with a vengeance, het laatste vervolg te zijn. Zeker nadat rond de aanslagen van 11 september 2001 Bruce Willis aankondigde niet meer in gewelddadige films met terroristen te willen acteren.

Blijkbaar kruipt het bloed (en het geld) toch waar het niet gaan kan, want 12 jaar na de vorige Die Hard is er dan toch weer een vervolg: Die Hard 4.0, ook wel Live Free or Die Hard getiteld. De 4.0 in de titel is natuurlijk het volgnummer in de serie, maar ook een verwijzing naar het feit dat deze film meer aangepast is naar de moderne tijd met al haar digitale technologie.

Bruce WillisMocht je nou écht nog nooit een Die Hard-film hebben gezien: ze volgen allemaal dezelfde formule. Bruce Willis speelt John McClane, een politieman uit New York die te maken krijgt met een groep zeer gewelddadige terroristen en in zijn eentje hun plannen moet dwarsbomen. De titel slaat dan op het feit dat hij ondanks deze overmachtsituatie nogal moeilijk dood te krijgen is door zijn tegenstanders.

De Die Hard-films staan niet bekend om hun realisme. Bovengenoemd concept is natuurlijk al tamelijk onwaarschijnlijk en dat wordt dan nog aangedikt door pittige stunts die je in de echte wereld ook weinig zult tegenkomen. In al die opzichten volgt het verhaal van de nieuwste Die Hard trouw het oorspronkelijke concept. Dat zal voor de fans dan ook geen verrassing zijn.

Meer van hetzelfde dus, is dat niet saai? Niet bepaald nee. Er is natuurlijk wel een splinternieuw verhaal bedacht rondom deze formule en dat zit weer heel aardig in elkaar. Natuurlijk hoef je geen diepgaande gelaagdheid te verwachten, maar de nodige wendingen houden het verhaal levendig en laten je je geen moment vervelen.

Actie

Die Hard 4.0 is een typische moderne actiefilm. Met behulp van ouderwetse special effects en computerwerk (CGI) worden er gelikte actiescenes op je afgestuurd. Je verwacht een heuse achtbaanrit en die krijg je ook. Die Hard 4.0 levert in dat opzicht volledig af wat de kijker wil.

Die Hard 4.0Het is duidelijk dat de makers zichzelf niet al te serieus nemen. Er wordt een aantal scenes vertoond die zó onrealistisch zijn, dat men met geen mogelijkheid kan verwachten dat de kijker het geloofwaardig vindt. Regisseur Len Wiseman weet donders goed dat de Die Hard-kijker al zoveel overdreven actie in de vorige film heeft meegekregen, dat dit alleen maar overtroffen kan worden met actie die nóg meer over the top is.

De humor is in iedere Die Hard-film een vast element. Bruce Willis mag zich ook dit keer weer uitleven in sappige oneliners en cynische kwinkslagen, waarmee John McClane zich door al het geweld slaat. De typische humor van de Die Hard-films is netjes voortgezet.

Men heeft ook een poging gedaan om meerdere personages een grappige rol te geven. Met het personage van Justin Long lukt dit niet altijd even goed. De wat kleinere rol van Kevin Smith (bekend als regisseur van films als Clerks, Mallrats en Dogma) vond ik daarentegen zeer geslaagd.

Natuurlijk is Die Hard 4.0 geen film in de absolute topklasse, waar alles aan klopt. In de klasse ‘komische actiefilm’ is het echter een uitstekend exemplaar. Geen overdreven gecompliceerd verhaal, geen al te diepzinnige personages of conversaties en geen mooie sfeerplaatjes. In plaats daarvan krijg je op bestelling hippe oneliners, een verhaal dat met name dient om de actiescenes aan op te hangen en actie om van te smullen. De keuze voor het wel of niet kijken van deze film is dan ook simpel: houd je van dit concept of vond je in elk geval de vorige films in de serie leuk, dan is Die Hard 4.0 een gegarandeerd succes voor jou.

IMDB: Die Hard 4.0
Soort film: Actie
Cast: Bruce Willis, Justin Long, Timothy Olyphant, Maggie Q