18 Jul
2007

Filmrecensie Harry Potter and the Order of the Phoenix (UK/USA,2007)

Kort verslag: Anders dan de vorige films, maar zeker indrukwekkend.

Deze filmrecensie is een gastbijdrage van quarterlife. Lurven.nl bedankt haar hartelijk voor dit artikel!

Nieuwe aanpak

In de eerste tien minuten wordt duidelijk dat The Order of the Phoenix (in het Nederlands Harry Potter en de Orde van de Feniks) geen kinderfilm is. Iedereen zat sidderend op z’n bioscoopstoel. Het is een thriller, inclusief een aantal pure horrorscènes. Toch is er hier en daar ook wat komedie te vinden.

Het is duidelijk te merken dat er een andere regisseur (David Yates) is aangenomen voor deze vijfde Harry Potter-film. Een goede keuze, omdat we anders meer van hetzelfde te zien hadden gekregen. Het geeft de kijker een nieuw zicht op het verhaal van Harry Potter en van de strijd tussen goed en kwaad.

Lord VoldemortDe strijder van het kwaad, Lord Voldermort (anagram van zijn oorspronkelijke naam TOM MARVOLO RIDDLE = I AM LORD VOLDEMORT), heeft opnieuw de oorlog verklaard aan de wereld van het goede. Hoewel de film de gevechten laat zien, gaat het tegelijkertijd om de innerlijke strijd van Harry Potter.

Deze film gaat veel over het innerlijk van Harry Potter, terwijl de vorige films meer gericht waren op zijn omgeving. Harry Potter is een lieve jongen, die steeds maar tegen het kwade moet vechten, eigenlijk een universeel thema. In dit gevecht komt hij er in The Order of The Phoenix steeds meer alleen voor te staan. De media verspreiden berichten waarin staat dat Harry Potter liegt, dat hij niet zo’n held is als uit zijn verhalen blijkt. Hierdoor moet Harry echt leren geloven in zichzelf, wat een strijd op zich is. Harry: “Het is goed om hard te werken, maar het belangrijkste is geloven in jezelf”.

Harry, zijn vrienden Ron en Hermione en de andere leerlingen van Hogwarts zijn allemaal een stuk ouder geworden sinds de eerste Harry Potter-film. Ze beginnen te puberen. Dat vraagt om een verliefdheid hier en daar. Heftige emoties is waar deze film om draait. En hoe ga je daarmee om?

Harry Potter en zijn vrienden Ron en HermioneDe details die kenmerkend zijn voor de Harry Potter-films zitten ook zeker in deze film. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe docent, professor Umbridge (Imelda Staunton). Zij komt van het ministerie van Toverkunst en is ingehuurd omdat het ministerie z’n twijfels heeft over Hogwarts. Hoewel ze de school terroriseert, zorgt ze tegelijkertijd voor een aantal grappige ‘Harry Potteriaanse’ details.

Harry Potter and The Order of The Phoenix is indrukwekkend en heeft een overweldigend einde. Het maakt zeker nieuwsgierig naar de volgende films en ook naar het laatste boek, dat vanaf zaterdag 21 juli in Nederland te koop is. Hoe zou dit hele avontuur aflopen? Om het einde van deze zevendelige reeks in filmversie te zien, hebben we nog twee films te gaan. Maar ja, wie heeft daar een probleem mee?

IMDB: Harry Potter and the Order of the Phoenix
Soort film: Avontuur/Thriller/Fantasie
Cast: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Ralph Fiennes