16 Aug
2007

Filmrecensie The Simpsons Movie (USA, 2007)

Kort verslag: Goede en grappige overzetting van de serie naar het grote doek; origineel en diepgaand genoeg voor een volledige film.

We genieten al 18 seizoenen lang van de avonturen van The Simpsons, de misschien wel bekendste familie van Amerika. Er zijn maar weinig mensen die nog nooit van deze tekenfilmserie gehoord hebben. Het duurde even, maar nu is er ook een bioscoopfilm met natuurlijk Homer, Marge, Bart, Lisa en Maggie in de hoofdrol.

Bij het vertalen van een televisieserie van 22 minuten per aflevering naar een film van anderhalf uur is de grote vraag altijd: overleeft het project deze omzetting naar zo’n langer formaat? Een serie heeft niet voor niets een bepaalde lengte: de verhalen zijn vaak zodanig ontworpen dat het precies in 22 of 45 minuten past. Om The Simpsons een film te laten vullen kun je niet simpelweg grappen toevoegen totdat je aan de 87 minuten bent.

De familie SimpsonDaarom heeft Matt Groening & co een degelijk verhaal geschreven dat goed overeind blijft gedurende de hele film. De centrale verhaallijn die als een rode draad door de film loopt, wordt goed ondersteund door verschillende subplots, die ook vaak nog eens creatief aan elkaar geschreven zijn. Met andere woorden: elementen uit in het ene subverhaaltje zie je in het andere weer terug.

Bij goede comedy wordt het verhaal benut om de grappen aan op te hangen, zonder dat het verhaal zelf op de achtergrond verdwijnt. Dat is hier ook het geval: hoe absurd ook (typisch bij The Simpsons), het verhaal is boeiend en houd je continu bij de les.

Als je vooraf een trailer van de film hebt gezien, zul je al een behoorlijk aantal grappen kennen. De film zit echter zo boordevol geslaagde grappen, dat je slechts het topje van de ijsberg hebt gezien. De grapdichtheid is bijna net zo hoog als in een televisie-aflevering. Al vóór de eerste seconde van de film is de eerste grap op je afgevuurd, wat niet vaak eerder voorkwam. Ook de aftiteling is zeer de moeite waard, blijf vooral in je bioscoopstoel zitten tot het scherm echt zwart wordt.

De humor is 100% typische Simpsons-humor. Men steekt de draak met alles en iedereen: de Amerikaanse politiek wordt op de hak genomen, de goede familiewaarden, religieuzen, de consumptiemaatschappij etc. Venijnige humor, zonder echt gemeen te worden. Ook zeer typerend zijn de grapjes op de achtergrond: opschriften op bordjes, namen van gebouwen e.d., let altijd goed op alles dat je in beeld ziet.

The Simpsons Movie lijkt zo ongeveer iedere Springfield-bewoner te bevatten. In een aflevering zien we meestal lang niet alle van de vele tientallen terugkerende personages, maar in de film kunnen we er dus van smullen.

Personages in The Simpsons MovieNaast al deze personages, die de meeste Simpsons-kijkers wel zullen kennen, krijgen we ook een aantal beroemdheden in getekende vorm te zien, wat we ook kennen van de serie. De celebrities spreken doorgaans zelf de stem van hun getekende evenknie in, zo ook in de film. Met uitzondering van één personage, dat verdacht veel op een van de vaste bewoners van Springfield lijkt, wat dan meteen ook een leuke grap voor de kenners oplevert.

Voor een verfilming van een tekenfilmserie kijk ik vooral naar de uitgekomen verwachtingen. Bij The Simpsons verwacht ik veel humor, absurde verhaallijnen, scherpe maatschappijkritiek en vooral originaliteit. Dat zie ik allemaal terugkomen in deze film. De geanimeerde beelden zien er daarnaast mooier uit dan in de serie (wat misschien te maken heeft met het roedel Koreaanse animatie-artiesten die in de aftiteling genoemd wordt), dus zelfs daar is extra aandacht aan besteed.

Het advies voor deze film is eenvoudig: wie de serie leuk vindt, zal The Simpsons Movie zeker waarderen. Ook voor mensen die de serie nooit eerder hebben gezien, kan dit een leuke verrassing zijn. Alleen als je al weet dat je de serie niet leuk vindt, of als je niet van ‘volwassenen’-animatie houdt, raad ik je aan de film te mijden.

IMDB: The Simpsons Movie
Soort film: Comedy/Animatie
Cast: Dan Castellaneta, Julie Kavner, Nancy Cartwright, Yeardley Smith, Hank Azaria, Harry Shearer