7 Sep
2007

Recensie No Reservations (USA, 2007)

Kort verslag: Goed mengsel van drama en romantische comedy.

Als je de trailer van deze film ziet, zou je de indruk kunnen krijgen dat No Reservations puur een romantische comedy is. Vergis je hier niet in: allereerst is het gewoon een normale speelfilm met een heel degelijk verhaal. Daarin vermengd zitten romantische en komische elementen, maar langdurige lachbuien en overmatig zoetsappige romantiek hoef je hier niet te verwachten.

Catherine Zeta-Jones en Abigail BreslinVeel hedendaagse romantische comedies zetten snel in het eerste kwartier even een verhaaltje neer om daarna ongeremd grappen op je los te kunnen laten, waaraan het verhaal dan ondergeschikt is. No Reservations zit heel anders in elkaar. Vanaf de eerste minuut wordt in een niet al te hoog tempo een fatsoenlijk verhaal opgebouwd, af en toe voorzien van een komische noot. Na een half uur komt er wat meer tempo in te zitten, maar blijft er veel aandacht voor de verhaalontwikkeling. Het belang van het verhaal wordt eigenlijk geen moment uit het oog verloren.

Het verhaal draait om drie personen: de vrouwelijke chef-kok Kate gespeeld door Catherine Zeta-Jones, de mannelijke kok (Aaron Eckhart) en Zoe, het nichtje van Kate. Het feit dat de twee vrouwelijke personages eigenlijk de meest prominente zijn, zegt veel over de invulling van deze film.

Een naam als Catherine Zeta-Jones trekt natuurlijk de grote aandacht bij een film als deze. Het is niet echt mijn favoriete actrice, maar ze zet hier een prima prestatie neer. Aaron Eckhart laat zien dat hij een dergelijke rol best in de vingers heeft. Hem ken ik vooral van zijn grote rol in de thriller Paycheck met Ben Affleck, die heel andere kwaliteiten van een acteur vereiste. Twee acteurs die dus wel iets van zo’n film kunnen maken.

Aaron Eckhart en Abigail BreslinMaar het meest onder de indruk was ik van de 11-jarige Abigail Breslin. De jonge actrice speelde al een fantastische rol in de film Little Miss Sunshine uit 2006 en laat hier opnieuw zien bijzonder getalenteerd te zijn. Breslin zet haar personage zo natuurlijk en overtuigend neer dat het niet anders kan dat de filmmakers in de rij staan om haar nieuwe rollen aan te bieden. Ze is de grote uitblinker van No Reservations en het moet wel heel vreemd lopen als deze actrice niet moeiteloos de stap van kindsterretje naar succesvolle volwassen actrice gaat zetten.

Bijzonderheden

Het concept van de film is misschien niet het allerorigineelste (in het bijzonder het romantische element), de uitvoering geeft je wel degelijk iets extra’s. De beelden van overheerlijk ogende gerechten staan na de film wel even op je netvlies gebrand. De subtiele humor is onopvallend aanwezig in de film, maar is daardoor eigenlijk precies goed gedoseerd om het verhaal tot zijn recht te laten komen. Ten slotte is er nog de operamuziek die de film af en toe opluistert, niet alleen voor de aardigheid maar ook nog eens functioneel.

In de categorie romantische comedies ligt in No Reservations de nadruk wat meer op het drama dan normaal. Het is nog steeds een geschikte film om met je partner te bezoeken, maar om de hem op waarde te kunnen schatten zul je toch grotendeels je ogen op het scherm moeten houden. Omdat de film wat traagjes start, is hij minder geschikt voor de ongeduldigen onder ons, maar wie een goed verhaal kan waarderen en/of geïnteresseerd is in het puike acteerwerk van een 11-jarige, moet maar eens een kijkje nemen bij No Reservations.

Oordeel: 7,5/10

IMDB: No Reservations
Soort film: Drama/Romantische comedy