14 Sep
2007

Filmrecensie The Bourne Ultimatum (USA,2007)

Kort verslag: Lekkere afsluiting van de trilogie met slimme actiescenes.

Vervolgfilm

The Bourne Ultimatum is de derde film in een reeks die begon met de spannende actiefilm The Bourne Identity, een paar jaar later gevolgd door The Bourne Supremacy. De films zijn gebaseerd op de gelijknamige boeken van de inmiddels overleden Robert Ludlum. Om het verhaal van dit derde deel te kunnen volgen, is het een goed idee om eerst de eerste twee delen eens op DVD te huren. Wanneer je puur voor de actie gaat, is dat natuurlijk niet nodig, want dan zal The Bourne Ultimatum je zeker tevreden stellen.

Een film kan nog zulke geweldige actie hebben, als het verhaal waardeloos of veel te dun is, ben ik niet snel geneigd om het oordeel boven de 8 te laten stijgen. Gelukkig is The Bourne Ultimatum een film die naast uitstekende actie een heel fatsoenlijk verhaal te bieden heeft, dat goed ontwikkeld wordt door de film heen en bovendien op een heel originele wijze aansluit op het einde van The Bourne Supremacy.

Matt Damon en Joan AllenDe Bourne-films worden nogal eens vergeleken met de James Bond-reeks, maar dat is heel vreemd. Het gaat in beide gevallen om actiefilms die vooral om één persoon draaien en wat geheime-dienstachtige taferelen, maar daar houdt de vergelijking wel op. Bond en Bourne strijden voor heel verschillende doelen en dan is dat van Jason Bourne toch wat origineler. Waar Bond meestal gebruik maakt van dure auto’s en hi-tech gadgets, doet Bourne alles met behulp van welke auto hij maar tegenkomt en de meest alledaagse voorwerpen waar iedereen aan kan komen. Een van de aantrekkelijkste elementen van de Bourne-films is dan ook de creativiteit waarmee Bourne aan achtervolgers ontsnapt of zijn problemen oplost.

Actie

Je komt tegenwoordig bijna geen actiefilm meer tegen zonder dat deze is volgepropt met computereffecten om de actie in beeld te brengen. Groot is dan ook het contrast met de Bourne-films: regisseur Paul Greengrass maakt de actiescenes met praktisch uitgevoerde stunts en ingenieus camerawerk. Daarnaast weet hij het publiek sterk in de actie onder te dompelen door veel handheld-camera’s te gebruiken en vaak te filmen vanuit een auto of een andere bewegende positie die het perspectief van een personage toont.

Ook bestaat de film uit heel veel korte shots van slechts enkele seconden, waardoor je het al snel beleeft als spannend, ook al gebeurt er niet al te veel. Aangezien iedere shot van een film uitgebreid opgezet moet worden door de crew, kost het veel tijd om de film op deze manier te maken, maar het eindproduct mag er zijn. De muziek van de film is onopvallend, maar werkt perfect om de actie te ondersteunen en het tempo van de film op te zwepen zodra het spannend wordt. De afwisseling tussen rustige scenes en de actie is in orde, zodat je niet van het puntje van je stoel afvalt van spanning.

Een belangrijk onderdeel van deze film zijn de stunts en achtervolgingen. In deel 2 probeerde men al het eerste deel te overtreffen met heftige en originele achtervolgingen en blijkbaar wilde men voor deze film daar nog een schepje bovenop gooien. Dat is nog aardig gelukt ook, want je krijgt achtervolgingen te zien zoals je ze niet eerder zag in combinatie met heerlijke stunts en flitsende vechtscenes. In plaats van zich overal met kogels een weg doorheen te banen en een spoor van lijken achter te laten, schakelt Bourne voornamelijk tegenstanders tijdelijk uit met bijzondere handgevechten.

Matt Damon als Jason BourneMatt Damon zal niet ieders favoriete filmster zijn. Hij heeft echter inmiddels een respectabel resumé opgebouwd van zeer uiteenlopende rollen. Hij zet Jason Bourne overtuigend neer als zwaar getrainde, gekwelde jongeman. Steeds weer keert het contrast terug tussen zijn intelligente, overtuigde en professionele handelen aan de ene kant, en de twijfel en onzekerheid die hem pijnigen en aanzetten tot zijn zoektocht.

Julia Stiles heeft een leuk koppie en kan best aardig haar teksten opzeggen, maar in deze en de vorige films mis ik de overtuiging in haar optreden. Haar rol is in dit derde deel aanzienlijk groter dan in de vorige, maar ze doet daar te weinig mee. Het grootste deel van de tijd is haar gezicht te uitdrukkingsloos om uit op te maken wat voor emotie we bij haar personage moeten waarnemen.

De wat oudere Joan Allen is dan weer een verademing. Haar personage Pamela Landy maakt een duidelijke ontwikkeling door tussen het begin van de tweede film en het einde van de derde en Allen weet ons overtuigend te tonen waar die ontwikkeling vandaan komt.

The Bourne Ultimatum wordt vanzelfsprekend gemarket als een stevige actiefilm. De trailers en aankondigingen concentreren zich daar misschien wel iets te veel op, want de film heeft ook gewoon een goed uitgewerkt en interessant verhaal, dat de Bourne-trilogie goed afsluit. Regisseur Paul Greengrass gebruikt zijn beproefde methodes uit The Bourne Supremacy om je bij dat verhaal te betrekken en de actiescenes in beeld te brengen en slaagt hier wederom heel goed in. Met overtuigend acteerwerk van enkele van de belangrijkste personages staat de film dan ook stevig op zijn fundering.

Hoewel het principe van de film niet origineel is, weet men het wel degelijk origineel uit te voeren en het publiek te verwennen met bijzondere actiescènes die met vakmanschap zijn uitgevoerd i.p.v. te verdrinken in CGI. Daarmee springt The Bourne Ultimatum uit boven de actiefilm-massa van tegenwoordig. Je hoeft dus geen hersenloze actiefilm te verwachten, maar een met zorg gemaakte film met een intrigerend verhaal over een intelligent personage. Het zal geen film zijn die over 10 jaar nog op je netvlies gebrand staat, maar The Bourne Ultimatum onderscheidt zich ruim genoeg van veel andere actiefilms om een breed publiek aan te trekken.

IMDB: The Bourne Ultimatum
Soort film: Actie/Thriller
Cast: Matt Damon, Julia Stiles, Joan Allen, David Strathairn