7 Oct
2007

Recensie tv-serie: Back to you (USA)

Introductie

Back to you is een van de nieuwe comedyseries die dit seizoen gelanceerd worden. Het is een typische Amerikaanse sitcom. Dat woord is afgeleid van ‘situation comedy’, dus een comedy die vooral draait om een bepaalde vaste situatie: Cheers draaide om een café, Who’s the Boss om een huishouden, Friends om een vriendengroep enzovoorts.

De situatie hier is achter de schermen bij een nieuwsprogramma op televisie. De twee nieuwslezers van dat fictieve programma vormen de belangrijkste personages, daaromheen krijgen we vooral de andere medewerkers van het programma te zien. Deze situatie wordt dan elke aflevering benut om een nieuw verhaal omheen te schrijven en zoveel mogelijk grappen aan op te houden. Bij iedere grap horen we een studiopubliek of lachbandje lachen, zodat we toch zeker niet kunnen missen dat het grappig bedoeld was. De sitcom is een beproefd recept waarmee vele comedy’s succesvol zijn geworden, maar ook vele mee zijn gesneuveld.

Omdat een situatie op zich niet genoeg inhoud biedt, creëert men bij voorkeur interessante personages voor zo’n serie, zodat de kijker betrokken raakt. In Back to you draait alles om Chuck Darling (Kelsey Grammer, Cheers en Frasier) en Kelly Carr (Patricia Heaton, Everybody loves Raymond), de twee nieuwslezers. Hun haat-liefdeverhouding staat centraal in de serie en is de basis van veel conflicten die je aandacht als kijker bij de serie moeten houden. Chuck is een succesvolle womanizende nieuwslezer die echter een stap terug heeft moeten doen in zijn carriere. Kelly is een alleenstaande moeder die al haar hele carriere bij hetzelfde TV-station werkt en Chuck niet kan uitstaan.

Zoals in iedere sitcom zijn er een aantal bijrollen die puur voor het komisch effect zijn toegevoegd. Deze personages hebben doorgaans geen enkele diepte en duiken te pas en te onpas op om grappen te maken. Zo heb je in Back to you de veel te jonge programmamaker, de sexy weervrouw, de ambiteuze, maar door pech achtervolgde reporter en de licht gestoorde sportverslaggever.