25 Oct
2007

Recensie tv-serie: K-ville (USA)

Introductie

Natuurlijk was de orkaan Katrina een grote ramp voor de stad New Orleans. De politieserie K-ville speelt in op het medeleven van de kijker doordat hij zich afspeelt in het New Orleans van na de orkaan.

De serie draait om een politieagent en zijn nieuwe partner van buiten de stad. Na de orkaan zijn veel mensen uit de stad weggetrokken, waaronder een groot deel van de politiemensen. De hoofdrolspelers in K-villeDe stad is dan ook op crimineel gebied een puinhoop en de New Orleans Police Department (NOPD) staat voor de zware taak deze puinhoop op te ruimen.

Marlin en Trevor moeten als partners aan het werk en zullen daarbij ook aan elkaar moeten wennen. We zien ook hoe Marlin worstelt met zijn privésituatie. Daarnaast is er aandacht voor de staat waarin New Orleans verkeert en wat dat met haar bewoners doet. Met stevige actie poogt men de serie spannend te maken, gevoed door schudderig camerawerk om de kijker extra bij de actie te betrekken.

Men wil met de serie op veel te veel paarden wedden. Er ontplooien zich veel te veel losse verhaallijnen, die vaak niet eens echt interessant zijn. Het drama dat New Orleans heet, wordt op een overdreven Amerikaanse manier op ons afgevuurd met zielige muziekjes en grote krokodillentranen, zodat we toch echt niet om de ellende heen kunnen. De actie komt geforceerd over en het acteerwerk is niet echt top.

Het lijkt erop dat de serie is gemaakt met in het achterhoofd de gedachte dat men de aandacht wil vestigen op de tragische omstandigheden in het hedendaagse New Orleans. Daarvoor willen de makers blijkbaar zoveel mogelijk uit de kast halen, zodat iedereen maar blijft kijken. Het werkelijke effect is averechts: K-ville verveelt al snel met het clichématige drama en de overdreven actie, om maar niet te spreken van het storende handheld-camerawerk. Tenzij je helemaal gek bent van alle politieseries of bovenmatig geïnteresseerd in New Orleans, raad ik je aan deze serie links te laten liggen.

IMDB: K-ville
TVRage: K-ville
Genre: Drama/Misdaad