28 Oct
2007

Recensie tv-serie: Journeyman (USA)

Introductie

Tijdens het kijken van de eerste aflevering van de serie Journeyman dacht ik al snel: “Heb ik dit niet eerder gezien?” De serie doet verdacht veel denken aan Quantum Leap. In die serie eind jaren ’80 reisde de briljante geleerde Sam Beckett door de tijd in de periode van de jaren ’50 tot de jaren ’90 om zaken, die ooit verkeerd waren gegaan, recht te zetten.

Natuurlijk gebeurt in Journeyman niet hetzelfde. Toch? Nou, eigenlijk wel. De personages zijn heel anders, de insteek is anders, de uitvoering is anders, maar het is wel degelijk reizen door de tijd om iets recht te zetten in het leven van anderen.

In Journeyman is het probleem van Dan Vassar net als bij Sam dat hij geen controle heeft over tijdsprongen die hij maakt. Waar Sam nog zijn vriend Al had, die vanuit zijn eigen tijd als hologram verscheen en Sam van de nodige informatie kon voorzien, heeft De cast van JourneymanDan het voordeel dat hij met regelmaat terugkeert in het heden en daar het internet kan raadplegen, meestal op zijn hippe, zwaar gesponsorde telefoon. Daar kunnen Al en Ziggy uit Quantum Leap nog een puntje aan zuigen!

Het hele idee is natuurlijk heel aardig en biedt ruimte om veel boeiende en spannende verhalen te vertellen. Door de serie heen loopt ook een rode draad die moet zorgen dat de kijker geen aflevering wil missen. Allemaal netjes volgens het recept van een hedendaagse serie: één groot verhaal waarvan we steeds een klein hapje krijgen en daarnaast elke week een afgerond los verhaal dat op zichzelf staat.

Het is leuk om flitsen uit verschillende levensfases van mensen te zien, al maakt dat de ontmoetingen van Dan met die mensen erg kortstondig en ontbreekt de echte band een beetje. Op de achtergrond krijgen we nogal eens een muziekje te horen dat stamt uit de tijd waarin Dan terecht is gekomen. Wat er precies opgelost moest worden tijdens zo’n tijdreis, ontdekken we aan het einde van een aflevering en men doet de grootste moeite om dat onvoorspelbaar te houden.

Wie nooit Quantum Leap heeft gekeken, zal dan ook best kunnen genieten van Journeyman, vooral als je een beetje houdt van intrige, tijdreizen en spanning. Natuurlijk moet je dan wel bereid zijn de onvermijdelijke tijdparadoxen voor lief te nemen. Wie echter wel vroeger de avonturen van Sam volgde, zal toch de nare bijsmaak proeven van het feit dat deze serie wel heel erg teert op het concept van het oude Quantum Leap.

IMDB: Journeyman
TVRage: Journeyman
Genre: Actie/Fantasie/Drama