17 Oct
2007

Recensie tv-serie: Bionic Woman (USA)

Bionic Woman is een remake van de gelijknamige serie die halverwege de jaren ’70 op televisie was. Dat was weer een spin-off van The Six Million Dollar Man, hier ook wel bekend als De man van zes miljoen.

Nieuwe interpretatie

Zoals vaker met remakes van oude series, heeft men weinig van het origineel heel gelaten. Ook de nieuwe Bionic Woman gaat over een vrouw met allerlei technologie in haar lichaam gebouwd die het kwaad gaat bestrijden. Alles eromheen is echter opnieuw verzonnen: de achtergrond van hoofdpersone Jamie Sommers (de Bionic Woman), de aanleiding, de situatie en natuurlijk de uitbeelding.

Het verhaal op zich is desondanks niet al te verrassend, zelfs als je de originele serie niet kent. Tegenwoordig worden we op televisie al overspoeld met series over mensen met bijzondere gaven, dus een vrouw die half robot is kan er ook nog wel bij. Michelle Ryan in Bionic WomanBlijkbaar besluit iedereen die bovenmenselijke vaardigheden ontwikkelt om dan maar de strijd tegen het kwaad in deze wereld aan te gaan. Een mooie gedachte, maar wel een beetje saai.

Om de kern heen proberen de makers een verhaal te bouwen om aan de kijker te laten zien wat voor persoon Jamie precies is. We krijgen te maken met haar familie en vrienden, haar werk en hoe zij met haar gevoelens en moeilijke situaties omgaat. Ik kan een beetje uitdieping van personages goed waarderen, maar stel er dan wel prijs op dat het een beetje een interessant personage blijkt te zijn. Jamie Sommers is echter een persoonlijkheid die me niet weet te boeien, wat meteen het bewijs levert dat alleen een leuk ogende meid in een strak pakje hijsen niet genoeg is om een leuke serie te maken.

Het mag gezegd worden: de Britse Michelle Ryan komt goed weg met haar gefakete Amerikaanse accent in haar rol als Jamie. Ze doet haar best om dit personage tot leven te brengen, maar het is niet duidelijk of haar acteerprestaties een beetje te kort schieten, of dat het script haar gewoon te weinig in handen geeft om zich op uit te leven. Haar bijrol in de Britse miniserie Jekyll was vele malen boeiender.

De overige acteurs zijn niet allemaal even overtuigend. Lucy Hale als weerbarstig tienerzusje werkt behoorlijk op de zenuwen, dus als dat de bedoeling is, doet ze het goed. Met Miguel Ferrer is een ervaren acteur binnengehaald, die zijn werk naar behoren doet. De overige spelers blijven wat drijven in middelmaat en zorgen er niet voor dat je meer geïnteresseerd raakt in wat al die mensen nou overkomt.

Wanneer er een remake wordt gemaakt van een oude serie, vermoed ik al gauw dat men snel en goedkoop denkt te kunnen scoren, terend op oud succes om zo de grote dollars binnen te halen. Toch kan zo’n remake best kwaliteit opleveren, maar dan moeten in elk geval de schrijvers toch wat dieper graven om wat interessants te bedenken in plaats van wat standaardverhaaltjes waarvan de ontknoping met de superkrachten van de hoofdpersone kan worden opgelost.

Natuurlijk ziet het er allemaal gelikt uit: aantrekkelijke acteurs, goed verzorgde special effects en flitsende montage in de actiescenes. Dat alles komt op mij als een mooi, maar leeg omhulsel over waar je niet op kunt teren. Een serie als Bionic Woman, zonder een boeiend verhaal, kan in het begin met mooie plaatjes wel kijkers trekken, maar zal het op de lange termijn niet kunnen volhouden.

IMDB: Bionic Woman
TVRage: Bionic Woman
Genre: Actie/SF/Drama