3 Nov
2007

Recensie tv-serie: Dirty Sexy Money (USA)

De lifestyle van rijke, excentrieke mensen is blijkbaar aantrekkelijk voor alle mensen die dat niet zijn. Tenminste, zo zullen de makers van de serie Dirty Sexy Money hebben gedacht. Centraal in deze serie staat namelijk de schatrijke familie Darling, waarvan de leden er stuk voor stuk een bijzonder leven op na houden.

Jarenlang had deze familie hun persoonlijke manus-van-alles in de persoon van Dutch George. Na zijn tragische dood klopt de pater familias, Tripp Darling, aan bij de zoon van Dutch, Nick George. Peter Krause en Zoe McLellan in Dirty Sexy MoneyNick is advocaat en zou de familie mooi uit de brand kunnen helpen met allerlei grote en kleine juridische problemen.

Nick heeft echter wat overtuiging nodig. Zijn vader was er door diens baan nooit voor hem in zijn jeugd en zo’n rolmodel wil Nick zelf niet zijn voor zijn kind. Bovendien heeft hij als ‘vriend van de familie’ de nodige historie met enkele familieleden en nu zijn vader er niet meer is, ziet hij dit als kans om de banden met de familie door te knippen.

Dit familiedrama draait sterk om de diverse personages die we te zien krijgen: aan de ene kant Nick en zijn gezinnetje en aan de andere kant de familie Darling in al haar geledingen. Tripp en zijn vrouw hebben een flink voorraadje kinderen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar geproduceerd. Die zijn allemaal opgegroeid met het idee dat rijkdom de normaalste zaak van de wereld is.

Dat geeft zulke personages inderdaad een interessant tintje: in sommige dingen lijken ze niet helemaal van de wereld. De dagelijkse problemen van een werkende arbeider zijn hen vreemd, maar daar tegenover stellen ze meer dan genoeg van hun eigen problemen. In hun levens is het doodnormaal om even de helikopter te pakken i.p.v. de bus.

Dat is niet Nicks manier van leven, maar hij is wel opgegroeid rond deze familie en kent de mensen dus door en door. Nick wordt gespeeld door Peter Krause, die vorig jaar te zien was in de spannende miniserie The Lost Room. Evenals enkele andere acteurs mist hij in Dirty Sexy Money helaas de echte overtuiging in zijn acteerwerk, wat problematisch kan worden voor deze serie. Wil je een familiedrama goed neerzetten, dan is sterk acteerwerk een eerste vereiste.

De bijzondere familie en het contrast met het leven van Nick George vormen een goede basis voor een boeiende serie. Helaas schiet het acteerwerk dus af en toe te kort, wat op den duur behoorlijk kan gaan storen. Voor de grote namen hoef je de serie niet te volgen: de bekendste acteur is Donald Sutherland, die net zo veel successen als mislukkingen op zijn naam heeft staan. Hij blijkt echter juist hier een van de sterke pionnen te zijn.

Een familiedrama als dit zou bijna doen denken aan bepaalde soaps: rijke families met hun intriges, we kennen het wel. Toch heeft Dirty Sexy Money weinig weg van een soap: de ontwikkelingen gaan veel sneller en naast de grote rode draad door de serie, heeft iedere aflevering een duidelijk afgerond verhaal. Kortom, het tempo van een normale dramaserie. Als je van fatsoenlijk drama houdt, kun je Dirty Sexy Money zeker eens een kansje geven. Familiedrama’s zijn echter niet bepaald mijn favoriete genre en dus moet een serie van zeer goeden huize komen om mij over de streep te trekken. Dirty Sexy Money is daar niet in geslaagd.

IMDB: Dirty Sexy Money
TVRage: Dirty Sexy Money
Genre: Drama