11 Nov
2007

Recensie tv-serie: Stellenbosch (NL)

Deze recensie is een gastbijdrage van Quarterlife. Lurven.nl bedankt haar hartelijk voor deze nieuwe recensie!

Stellenbosch is een televisieserie van zeven delen. De serie wordt elke zondag om 20.15 uur op Nederland 2 uitgezonden. De eerste aflevering was op 4 november, maar is op het moment van schrijven nog terug te kijken op www.tvopjepc.nl.

Het verhaal begint in 1994, met de verkiezing van Nelson Mandela als president van Zuid-Afrika. Dit heeft op ieder persoon een ander effect, voor de een is dit een erg belangrijke gebeurtenis en voor een ander doet het niet zoveel, afhankelijk van je levensgeschiedenis. Dit geldt ook voor de personages in deze televisieserie.

Stellenbosch gaat over de Nederlandse familie Keppel die in de jaren 50 is geëmigreerd naar Zuid-Afrika, om daar wijn te verbouwen op landgoed Arkadia. Door economische problemen worden ze echter gedwongen om terug naar Nederland te gaan, alleen dochter Betty (Monic Hendrickx) blijft achter en zet met veel moeite het bedrijf voort. De serie laat met mooie camerabeelden zowel het leven in Nederland zien, als de gebeurtenissen op het landgoed in Zuid-Afrika.

Het is een echt familiedrama met veel onderhuidse spanningen. Wat de spanning onder meer opwekt, is de onverwerkte traumatische ervaring van Henk jr. (Jeroen Willems), broer van Betty. Beeld uit de serie StellenboschDe kijker moet zelf de stukjes bijeen puzzelen van de korte flashbacks die Henk jr. af en toe heeft. In de loop van de eerste aflevering kom je erachter dat het iets te maken heeft met de verdwijning van een wit en een zwart jongetje.

Dat zwarte jongetje is de broer van Shelley (Moshidi Motshegwa), opgegroeid in een barak van landgoed Arkadia en via het ANC in Nederland terechtgekomen. Als Henk jr. haar in 1994 ontmoet op het verjaardagsfeestje van zijn dochter Marie (Medi Broekman), raakt hij betoverd door haar. Henk jr. besluit terug te gaan naar Arkadia om erachter te komen waar zijn flashbacks vandaan komen en hij vraagt Shelley om mee te gaan, maar zij wordt tegengehouden door geheimzinnige krachten.

De acteurs zijn naar mijn mening allemaal goed, maar vooral Moshidi Motshegwa levert een knappe acteerprestatie. Ze zet het personage Shelley goed neer. Een rol waarin zij de geschiedenis van Zuid-Afrika, waar Shelley is opgegroeid tijdens het apartheidsbewind, verbindt met het heden in Nederland.

Het is een serie waar je echt even voor moet zitten en die jou dan meeneemt in een mooi, spannend familiedrama met veel uitgediepte karakters.

VPRO: Stellenbosch
IMDB: Stellenbosch
Gezamenlijke productie van NPS, VARA en VPRO, i.s.m. Motel Film
Genre: Familiedrama/Liefdesverhaal
Cast: Anne-Wil Blankers, Monic Hendrickx, Jeroen Willems, Moshidi Motshegwa, Medi Broekman, Eric Schneider
Looptijd: 50 minuten

9 Reacties op “Recensie tv-serie: Stellenbosch (NL)”

Ik ben het niet met je eens. Filmisch is het wel mooi, maar verder zijn de karakters juist uiterst oppervlakkig, de dialogen traditioneel op z’n Hollands slecht en kort door de bocht en het verhaal buitengewoon voorspelbaar.. De manier waarop karakters op elkaar reageren en met elkaar interacteren is zeer onnatuurlijk..
Plat verhaal, slecht uitgewerkt. Bijvoorbeeld: Kan iemand mij uitleggen hoe Opa Keppel ‘inneens’ alzheimer heeft (daar was in aflevering 1 weinig van te merken) en hoe de waarheidscommissie ‘inneens’ wél weet wie de boel in 1982 verraden heeft (afl. 3)?

Iets te veel ophef naar mijn mening..

en ‘inneens’ moet natuurlijk ineens zijn.. ook zoiets.. 🙂

Maar ondanks dat blijf ik de serie erg tegenvallend vinden..

De belgische buurman die Henk jr. tegen de grond drukt en ‘m met de neus op de feiten drukt.. Wat slecht..

Beste Sebas,
Stellenbosch is een soort serie waar je van moet houden. Je schrijft ‘traditioneel op z’n Hollands slecht’, daaruit concludeer ik dat je niet zo van Hollandse series en films houdt. Dan kan ik je ook niet aanraden om deze serie te bekijken.

Ik ben het wel eens met je opmerking over opa Keppel die uit het niets ineens ernstige Alzheimer heeft. Toen ik de recensie schreef, had ik alleen de eerste aflevering gezien, dus wist ik dat nog niet. Ook vond ik de aanrijding van Marie Keppel en haar supersnelle herstel uit een coma nogal ongeloofwaardig. Ondanks dat vind ik het nog steeds een mooie serie met veel interessante karakters.

Kaj Peters

Ik vind het persoonlijk ook een erg mooie serie. Met name de manier waarop het geheim rond de vermiste kinderen zich ontvouwt en gaandeweg een link blijkt te hebben met de scheve verhoudingen tijdens de apartheid, zit erg sterk in elkaar.

Het probleem wat ik met de serie heb is dat het een beetje too much is qua zware drama. En vader Keppel krijgt Alzheimer. En kleindochter Keppel wordt in een coma gereden op weg terug van haar problematische ontmoeting met de moeder. En dochter Keppel ziet haar idealen vervliegen en moet de wijnboerderij verkopen. En de buurman ziet in Henk Keppel zijn zoon maar zijn vrouw keurt dat af. Allemaal loodzware gebeurtenissen die elkaar als het ware afwisselen; het een is nog amper verwerkt of het andere dient zich alweer aan, dat maakt je als kijker op een gegeven moment een beetje murw. Iets meer subtiliteit in de dramatische ontwikkelingen zou geen slechte zaak zijn geweest.

Wini Bons-Weissenbach

Beste mensen,

Wat mij erg verbaast, is dat niemand het over de mooie muziek bij deze serie heeft en dat de componist ook nergens wordt vermeld. Mag ik weten wie het is?

Wini Bons-Weissenbach

Ik chat al jaren op een afrikaanse chat “goggaweb.com”
in het adrikaans dat ik goed beheer met behulp zo af en toe van een woordeboek…afrikaans is zo’n grappig
of “oulik” zoals ze zelf zeggen taaltje, maar die afrikaners zijn nog altijd bang voor buitenlanders vooral voor nederlanders zij voelen zich nog altijd schulig aan de “apartheid”enb zijn daarom ook bang dat die “uitlanders” weer daarover beginnen zij willen dit nu graag verzwijgen…zij hebben een diep minderwaardigheidscomplex daarvan. toen ik dat hoorde dat stellenbosch uitgezonden zou worden heb ik ze dat meteen verteld ,ofschoon zij het diep in hun hart fijn vonden ,dat hun oud”wiegjesland” nu toch weer aandacht gaf waren zij zo achterdochtig dat ze zeiden, dat kan nooit goed zijn die nederlanders gaan ons week met het “pronk”vingertje nawijzen ik heb ze deel bij deel op de hoogte gehouden…nu zijn ze stil en hopen die serie zo spoedig mogelijk op hun TV te zien,maar ze hebben maar een angst,dat die serie vertaald gaat worden uitgezonden in het engels…dan is de clue weg
Ik vind deze serie heel goed zowel in beeld acteer talent en in geluid zeker zo goed als “de stille kracht” deze rolprentserie respecteerd wit ,zwart en geel(de indianman) geen gediscremineer van wie dan ook
hun nederlands talige t.v. is door het ANC uit de ether gehaald dus hun TV =engelstalig persoonlijk vind ik dcat “apartheid” tegenover meer dan 2 miljoen afrikaans-nederlandstalige,zij zien vol verwachting uit naar die serie(en dat die oude keppel kinds werd zat en direct bij het begin duidelijk in…ik kan alleen maar bravo zeggen over het acteer talent van allen

elly weel

Ja, ik zou ook heel graag willen weten van wie die prachtige muziek is?

De inderdaad prachtige muziek is volgens http://www.imdb.com/title/tt1137319/fullcredits van Frank van Gompel.
Verder erg genoten van deze serie!

Martien van Maele

Ik vind Shelly nu net de slechtste actrice van de serie en zeker niet “typerend”.Wat een taaltje praat zij eigenlijk?Dit is niet het aksent van een SAfrikaanse zwarte persoon die Afrikaans spreekt, en ze praat al evenmin Nederlands..Het valt me op dat jan Decleir (ook niet z’n briljantste rol)Nederlands praat met Henk en cO en dan weer “Vlaams” met zijn vrouw.Dit betekent dat Vlamingen dus bewust dat verkavelingsnederlands zoals overal in Vlaanderen tegenwoordig gesproken wordt ,bewust wordt”gekultiveerd”(!!!)Treurig..
Verder kan ik zeggen dat ik naar elke aflevering uitkijk; ik voel me weer helemaal “thuis”als ik die “wonderlike “beelden zie.