14 Nov
2007

Smallere klikzone in advertenties Google Adsense

Google heeft een nieuwe aanpassing gemaakt in de advertenties van Google Adsense. Voorheen was een groot deel van het witte vlak om de tekst van een advertentie heen aanklikbaar. Dat leidde dus sneller tot inkomsten voor de website waarop de advertentie werd afgebeeld, omdat mensen die per ongeluk in het wit naast een advertentie klikten, of luie mensen die niet precies op de advertentie klikten, een geldige klik opleverden.

Verkleind aanklikbaar gebied

Dat is nu veranderd. Google heeft het aanklikbare gebied flink verkleind. Zoals je in het plaatje bij John Chow kunt zien, is nu feitelijk alleen nog maar de tekst zelf in een advertentie aanklikbaar en niet langer een ruim gebied daaromheen.

Op verschillende websites is ophef over deze beslissing. Men beweert dat dit zal leiden tot minder inkomsten voor gebruikers van Adsense. Maar is dat wel zo? Laten we eens kijken wat precies de consequenties zijn van deze verandering.

Google heeft dit gedaan om adverteerders tegemoet te komen. Adverteerders hebben helemaal geen behoefte aan mensen die per ongeluk op een advertentie klikken, omdat die niet geïnteresseerd zijn in het aangeboden product en de adverteerder wel voor zo’n klik moet betalen. Het oppervlakkige effect is inderdaad dat alle mensen die per ongeluk in het witte deel ‘raak’ klikten, dit niet meer zullen doen. Minder totale kliks op je advertenties dus, wat normaal gesproken ten nadele van jouw inkomsten zal zijn.

Onzichtbare voordelen

Kijken we echter wat verder, dan blijkt dit allemaal wel mee te vallen. Ten eerste is er een klein voordeel bijgekomen: de kans dat je zelf op de advertenties op je eigen site klikt, is ook kleiner geworden. Aangezien Google dit uitdrukkelijk verbiedt, ben je hiermee een stukje veiliger.

Ten tweede is het de vraag hoe groot het percentage ‘misklikkers’ is. Normaal gesproken zal iemand alleen op zijn muisknop klikken als hij denkt dat er iets te klikken is. Dat zou dan óf de advertentie zijn (dus was zo iemand toch al van plan daarop te klikken) óf een andere link op de pagina die dichtbij de advertentie staat.

Je bezoeker zal het waarderen als hij het doel van een link in je tekst bereikt i.p.v. een advertentie waar hij helemaal niet op wilde klikken. Je komt hiermee dus je bezoeker tegemoet, die een hogere waardering zal hebben voor je website en wellicht vaker terugkomt (en in de toekomst juist extra inkomsten oplevert via Adsense). Kortom, het waarschijnlijk niet al te grote aantal kliks dat je hiermee zou mislopen, levert mogelijk neveneffecten op die minstens zo voordelig zijn.

Ten derde zien veel mensen over het hoofd dat wat goed is voor adverteerders, vaak ook goed is voor de gebruikers van Google Adsense. Een adverteerder die meer tevreden is over hoe zijn advertenties het doen (namelijk meer bedoelde kliks naar zijn product), zal eerder geneigd zijn hogere prijzen te betalen voor diezelfde advertenties en vaker geld te steken in die advertenties.

Meer tevredenheid bij bestaande adverteerders kan zeker ook wervend werken: andere adverteerders zullen gemakkelijker in Google Adsense stappen. Dat levert meer concurrentie op onder de adverteerders, waardoor ze verder tegen elkaar op moeten bieden om op je site te kunnen adverteren. Dat levert dus op de iets langere termijn hogere bedragen per klik op, wat zeker voordelig is voor de Adsense-gebruiker.

Conclusie

De klacht dat deze aanpassing de gebruiker inkomsten gaat kosten, is ongenuanceerd en waarschijnlijk onterecht. De te verwachten kleine afname in advertentiekliks zal hoogstwaarschijnlijk gecompenseerd gaan worden door hogere inkomsten per klik en misschien op die manier zelfs extra inkomsten opleveren. Googles initiatief om de dienst naar de adverteerder toe te verbeteren is zo ook voordelig voor de Adsense-gebruikers.

Rubriek: Internet

Een Reactie op “Smallere klikzone in advertenties Google Adsense”

Reageer zelf

ik heb ongeveer 40% minder inkomsten, het gaat inderdaad hard achteruit met google ads, zou het nu niemand meer aanraden want je hebt veel werk voor verdiensten die minder worden in plaats van meer

het was toch al niet zoveel natuurlijk