5 Jan
2008

Filmrecensie Enchanted (USA, 2007)

In de rij bij de kassa van de bioscoop stond een groepje jongens en meisjes van hooguit een jaar of 20, die voor een uitverkochte film kwamen. Toen er geopperd werd om dan maar Enchanted te bezoeken, werd er, met name door de jongens, schamper gedaan over die suggestie. Naar een Disney-musical gaan is natuurlijk niet stoer. Dit is een mooi voorbeeld van hoe Enchanted totaal verkeerd ingeschat kan worden.

Disney met een enorme twist

Jawel, het is een Disney-film en er worden ook liedjes in gezongen en af en toe dansen de personages. Er zitten sprekende dieren in, sprookjesfiguren en allerlei stereotypes die je in een Disney-animatie kunt verwachten. EnchantedWat de jongelui bij de kassa wellicht niet helemaal op waarde hebben weten te schatten, is de aard van de film.

Enchanted is namelijk bovenal een bijzonder sterke parodie op alles dat hoort bij het hierboven geschetste beeld. Waar eerder al Shrek heerlijk spotte met alle conventies die we kennen uit sprookjes en zoete Disney-animaties, durft Disney het in Enchanted aan om een geweldig dosis zelfspot te tonen.

Het knappe is dat het verhaal waar de parodie aan hangt, best goed in elkaar zit. In tegenstelling tot melige films als Scary Movie, waarin een flinterdun verhaaltje de idiote scènes aan elkaar lijmt, is Enchanted goed doordacht. Het is absoluut een sprookje, inclusief een soort ‘Er was eens een prins…’-begin en een happy ending. Aan het begin van de film is echter het verloop ervan nog helemaal niet te voorspellen, de ontwikkelingen worden goed opgebouwd.

Waar oppervlakkig gezien dus een lieftallig sprookje wordt verteld over prins Edward en zijn aanstaande bruid Giselle in een kleurrijk fantasieland waar altijd de zon schijnt, de dieren kunnen praten en helpen en mensen spontaan in zang en dans uitbarsten, ligt het parodiale karakter er vanaf de eerste minuut dik bovenop. Alles is veel te perfect: in de wereld van de prins en zijn geliefde pakt alles precies uit zoals zij het dromen of zich voorstellen.

De film is behalve parodie deels een soort ontdekkingsreis van de hoofdpersonages door een alledaagse wereld, deels een mooi romantisch verhaaltje en deels een typisch sprookje waarin goed en kwaad met elkaar strijden. De parodie maakt Enchanted zeer geslaagd voor volwassenen, het sprookjesgedeelte laat kinderen evenzo genieten als zij de parodie niet meekrijgen.

Animatie

De grote kracht van dit verhaal zit hem in de combinatie van tekenfilm en normale film. Decennia terug maakte Disney al normale films waarin tekenfilmpersonages optraden, maar Enchanted werkt net iets anders. De tekenfilmwereld en echte wereld zijn namelijk van elkaar gescheiden. Giselle en heks in EnchantedDe personages uit het fantasieland krijgen in de echte wereld een normaal, niet getekend menselijk (of dierlijk) uiterlijk. Deze omslag geeft de film een origineel karakter.

Zelfs de animatie van het tekenfilmgedeelte draagt bij aan de zelfspot. Waar Disney-films al decennialang steeds mooier en gelikter getekend worden, is hier gekozen voor een grove, ouderwetse tekenstijl, die een ode is aan oude films als Sneeuwwitje, maar tegelijk de draak ermee steekt. In contrast daarmee is de computeranimatie die in het ‘normale’ filmgedeelte gebruikt wordt, van hoge kwaliteit: de schaarse CGI wordt veelal onopvallend verwerkt in de beelden en is zodanig realistisch, dat je er nauwelijks bij stilstaat dat je naar computerbeelden zit te kijken.

Disney is geslaagd in haar opzet om van Enchanted een film voor de hele familie te maken. Natuurlijk zitten er veel grappen in die de kinderen zullen waarderen. Maar zoals gezegd: de hele opzet van de film is een parodie en dat element overheerst toch wel sterk. Zelfs oppervlakkige grapjes hebben vaak een extra laag als je bedenkt dat ze spotten met vergelijkbare gebeurtenissen in de echte sprookjes.

Waar films als Finding Nemo lijken te worden gemaakt voor kinderen, maar vervolgens aangevuld worden met grappen die volwassenen aanspreken, komt Enchanted over als een film die bedacht is voor volwassenen en kinderen tegelijk, op twee verschillende sporen.

Zo mag Enchanted dus met recht een film voor alle leeftijden genoemd worden en hoeft niemand er met tegenzin bij te zitten. Een heerlijke parodie, maar daarnaast ook een goede musical met mooie, aanstekelijke liedjes die bijdragen aan diezelfde parodie. Het romantische verhaal zelf is origineel en zeker geschikt om gezellig met partner te gaan bekijken.

De film is hooguit niet geschikt voor mensen die echt een grondige hekel hebben aan sprookjesachtige musicals, of die niet in staat zijn door de luchtbel te prikken en de parodie te volgen. Voor alle anderen raad ik deze film van harte aan.

IMDB: Enchanted
Soort film: Parodie/Romantiek/Musical
Cast: Amy Adams, Patrick Dempsey, Susan Sarandon, James Marsden