22 Jan
2008

Recensie tv-serie: Carpoolers (USA)

Vier mannen die een auto delen naar hun werk toe en weer terug: dit lijkt haast te saai voor woorden. Waarom zou je er dan een televisieserie van gaan maken? De makers van Carpoolers begrepen echter dat je om zo’n carpoolersclubje best kunt lachen en besloten deze comedy de wereld in te helpen. Een goed idee, want Carpoolers is absurd en grappig.

Goed, de basis van het verhaal gaf ik hierboven al in één zin: vier carpoolende mannen. De serie volgt hen echter ook in hun gezinsleven en op het werk, waardoor er al veel meer situaties zijn waar iets grappigs mee gedaan kan worden. De heren in kwestie zijn Gracen, Laird, Aubrey en Dougie. Niet bepaald veel voorkomende namen, die eerste drie. Als je dan nog ontdekt dat Gracens zoon de naam Marmaduke heeft meegekregen, is het al duidelijk dat deze serie zijn best doet om niet al te serieus genomen te worden.

CarpoolersIn een aflevering van 20 minuten zitten eigenlijk maar enkele scenes waarbij de vier daadwerkelijk in de auto zitten. Daarbij keren bepaalde thema’s regelmatig terug: een pakkend liedje dat op de radio speelt en hen in hun greep heeft, concurrerende carpoolers waarmee gestreden wordt om een parkeerplaats en mannelijke discussies over hun liefdesleven bijvoorbeeld. Buiten de auto zien we de strubbelingen op het werk of thuis uitgroeien tot idiote problemen, waarbij de carpoolers elkaar als een hechte vriendengroep te hulp springen (of juist niet).

Carpoolers is geen typische sitcom met een lachbandje eronder of een groepje klapvee op de tribune. De situaties waarin de heren verzeild raken lijken heel alledaags, maar zijn vaak aan de absurde kant. Deze originaliteit levert al de nodige humor op, al is het alleen al de strijd met rivaliserende carpool-gangs, zoals de bejaarden en de cool guys.

Daarnaast zijn de losse personages erg goed ontwikkeld. Ieder heeft duidelijk zijn eigen stijl die grappig is: Laird met zijn overdreven Casanova-gedrag en leidersneigingen, Gracen in zijn onvermogen om zijn eigen gezin te begrijpen, Aubreys soms meisjesachtige paniekreacties en Dougies worsteling met het prille huwelijk. Daarnaast zijn de bijpersonages ook heel goed uitgewerkt, bijvoorbeeld Marmaduke en Dougies vrouw Cindy. Dat levert bij elkaar vaak idiote, maar komische dialogen op.

Carpoolers is een sterke comedy die op originele wijze gebouwd is op een zeer alledaags thema. Dankzij de sterke personages en dialogen valt er veel te lachen en ga je als kijker al snel meeleven. Nooit gedacht dat carpoolen zo leuk zou kunnen zijn!

IMDB: Carpoolers
TVRage: Carpoolers
Cast: Jerry O’Connell, Fred Goss, Jerry Minor, Tim Peper