20 Apr
2008

Filmrecensie Evan Almighty (USA, 2007)

In 2003 was de film Bruce Almighty heel succesvol. Jim Carrey speelde Bruce die door God (Morgan Freeman) een lesje geleerd werd. Bruce kreeg goddelijke krachten waardoor hij uiteindelijk leerde hoe moeilijk het is om daarmee om te gaan.

Een vervolg lag voor de hand na dat succes en dat is dus Evan Almighty geworden. Zoals je kunt raden gaat het hier om een andere man en dus ook een heel andere situatie. Steve CarellEvan (Steve Carell) krijgt namelijk geen goddelijke krachten en daarmee is de stootkracht van de eerste film ook meteen verdwenen.

Morgan Freeman doet weer mee, dus mag het duidelijk zijn dat Evan wel met God te maken krijgt. Diens bedoelingen met Evan zijn van een heel andere aard dan met Bruce. De film werkt in het begin een tijdje naar deze verrassende wending toe, waarna de rest van het verhaal daar volledig om draait. Helaas is die wending bij lange na niet sterk genoeg om het verhaal echt leuk te maken.

Bruce Almighty was zo succesvol omdat het verhaal wat interessanter was en de film daarnaast heel goed gedragen werd door de sterke humor. Daarin faalt Evan Almighty nadrukkelijk. Men doet vele pogingen om de film grappig te maken, maar hij is het haast nooit. De situaties die door de wending zijn opgeroepen zijn geforceerd en Steve Carell is niet in staat om met zijn mimiek nog wat extra flair te geven.

Evan AlmightyEr zijn een aantal kleinere personages die puur in de film zitten voor het komische effect, maar ook zij zijn eigenlijk nauwelijks grappig. De assistenten van Evan gaan gauw vervelen omdat steeds hetzelfde trucje wordt uitgehaald. De meeste lol zit dan nog in het gedrag van God en de dieren die in de film zitten, waar af en toe wel leuke dingen mee gedaan zijn.

Voor de duurste comedy aller tijden is Evan Almighty een fikse tegenvaller. Een goede comedy heeft minimaal sterke humor nodig en liefst ook een fatsoenlijk verhaal om de grappen aan op te hangen. Al het geld in Evan Almighty lijkt echter naar de bijzondere effecten te zijn gegaan, die er zeker goed uitzien, maar dat op zich maakt een film niet goed.

De film is uit te kijken, maar je zit vooral te wachten tot er weer eens een leuke grap opduikt. De dichtheid daarvan is te laag om aan de film een goed gevoel over te houden. Regisseur Tom Shadyac maakt met het vervolg op zijn eigen film dus een behoorlijke misstap.

Oordeel: 5/10

IMDB: Evan Almighty
Soort film: Comedy