10 Apr
2008

Filmrecensie Happy Feet (USA, 2006)

Toeval of niet, nadat de gedramatiseerde documentaire March of the Penguins een groot succes bleek enkele jaren terug, zijn er twee animatiefilms verschenen met pinguins in de hoofdrollen. Afgelopen jaar was er Surf’s Up, deze werd echter al voorafgegaan door de muzikale animatiefilm Happy Feet.

Waar tegenwoordig Pixar/Disney en Dreamworks de giganten zijn op de animatiemarkt, komen er van tijd tot tijd ook films uit van andere productiemaatschappijen. Happy Feet is er zo eentje en dat wordt eigenlijk al in de eerste minuten van de film duidelijk. Waar de concurrenten het liefst starten met een flinke lading grappen, opent Happy Feet met een dramatisch aandoend muzikaal gedeelte.

Happy Feet personagesHierin wordt de aanloop naar het verhaal uitgelegd en een aantal pinguins voorgesteld. De pinguin waar het vooral om draait, Mumble, verschijnt pas na een minuut of acht voor het eerst in beeld. Happy Feet gaat uit van het idee dat keizerpinguins om de haverklap in zang uitbarsten, waarmee de film dus sterke musicaltinten krijgt. Mumble wijkt echter een beetje af van de rest van de pinguins en daaromheen ontwikkelt het verhaal zich.

De personages in de film vallen tegen. Echt goed uitgewerkt zijn de meeste niet, je hebt na de film niet het idee dat ze voor je zijn gaan leven. Vooral Mumble zelf zien we veel, waardoor hij als een van de weinigen diepte heeft. Van de personages om hem heen zijn zijn vijf kameraden nog het meest interessant, maar vooral omdat zij de komische sidekicks zijn.

De humor is in deze film veel minder nadrukkelijk aanwezig dan in veel andere animatiefilms van tegenwoodig. Er zitten absoluut leuke grappen in, maar die zijn erg gedoseerd. Het lijkt alsof de makers niet teveel humor wilden ten koste van het verhaal en de beelden.

Beelden

Naast de musicalopzet zijn de beelden hét kenmerk van Happy Feet. Van de animatie van de pinguins zelf was ik nog het minst onder de indruk. Die is al behoorlijk goed, met ieder pluizig detail van de vacht mooi uitgewerkt, maar de animatie van de pratende pinguingezichten kwam soms wat houterig over.

Happy Feet omgevingDe omgevingen zijn echter geweldig. De uitgestrekte zee, de witblauwe ijsvlaktes, de fijne sneeuw, iedere pootafdruk, de bergen en de luchten zijn een genot voor het oog. Tegenwoordig kom je in elke animatiefilm wel een snelle achtervolgingsscene of race door het terrein tegen waarmee de CGI-mensen hun kunsten kunnen showen. Ook in Happy Feet, maar hier is de pracht van de omgevingen nog belangrijker dan de kick van het achtbaan-principe.

Voor echte musicalliefhebbers is Happy Feet een originele variant. De film voelt hetzelfde aan als niet-geanimeerde musicals en heeft met de pinguins ongebruikelijke hoofdrolspelers. Wat neutraler bezien valt de film echter wat tegen. De personages zijn niet sterk genoeg om de film te laten leven en het verhaal is niet bijster interessant. Bij tijd en wijle kent de film dan ook saaie fases.

De mooie omgevingen houden je echter wel bij de les. De vaak bekende liedjes zijn verder leuk uitgevoerd, waardoor er genoeg te genieten valt. Daarmee is Happy Feet een film waarbij vooral de vorm aanspreekt, maar de inhoud duidelijk achterblijft.

Oordeel: 6+/10

IMDB: Happy Feet
Soort film: Comedy/Animatie/Musical