3 Mar
2008

Recensie serie Terminator – The Sarah Connor Chronicles

Er zijn weinig mensen die nog nooit een Terminator-film hebben gezien, maar als jij er eentje bent en niet verklapt wilt hebben waarover ze gaan, lees dan niet verder. In de films is Sarah Connor de moeder van John Connor, die in de toekomst van cruciaal belang is als leider van de rebellen in de opstand tegen Skynet, een computersysteem dat de wereld probeert te vernietigen. Nu is John echter nog maar een tiener en Skynet wil hem vermoorden voordat hij de volwassen John kan worden. Daarvoor worden Terminators terug in de tijd gestuurd: moordmachines met een menselijk uiterlijk en bovenmenselijke krachten.

Sarah en John leiden een onrustig leven: om de haverklap verhuizen ze en nemen ze een andere identiteit aan om maar veilig en onder de radar te blijven. Zo hopen ze de Terminator-cyborgs op het verkeerde spoor te houden. Ze hebben nu een paar jaar geen last van Terminators gehad, maar plots duikt er dan toch weer eentje op. Dat gooit hun leven nog verder overhoop dan het al was. Gelukkig komt er uit onverwachte hoek hulp van een Terminator die geprogrammeerd is om John te beschermen.

Actie

Terminator – The Sarah Connor Chronicles is een serie met veel actie: de hoofdpersonen slaan op de vlucht voor de gewelddadige Terminator - The Sarah Connor ChroniclesTerminators die een voor een achter hen aan zitten. Dat levert de nodige confrontaties en achtervolgingen op.

Al snel besluit Sarah dat vluchten alleen niet genoeg is: ze wil terugvechten en Skynet bij de bron aanpakken. Dat maakt de serie niet alleen één grote achtervolging, maar ook een strategische zoektocht naar antwoorden.

Drama

Naast actie is het drama nadrukkelijk aanwezig. Er is veel aandacht voor de uitwerking die dit alles heeft op John en Sarah. Hoe gaan zij emotioneel om met deze immense druk en continue stress? Wat voor keuzes maken ze in morele dilemma’s? Ze staan niet alleen voor de taak om zichzelf te redden, maar eigenlijk de hele mensheid: die is namelijk verloren als John zou sterven.

De ‘goede’ Terminator die aan hun zijde staat voegt hieraan een extra dimensie toe. Deze Terminator is natuurlijk een machine, maar lijkt toch menselijker te zijn dan de Terminators die we uit de films kennen. De interactie die dat oplevert met Sarah en John is boeiend en soms zelfs enigszins komisch.

Het moge duidelijk zijn dat Terminator – The Sarah Connor Chronicles een doorlopende serie is, waarbij de losse afleveringen samen één groot verhaal vormen. Dit type serie kan oneindig gerekt worden: als de makers het goed aanpakken, krijgt de kijker regelmatig nieuwe informatie die vragen beantwoordt en meestal ook weer nieuwe vragen oproept. Op deze manier blijf je kijken en wil je steeds meer weten.

De balans tussen actie en drama is heel goed. De effecten zien er mooi uit en het acteerwerk is overtuigend. Een prima serie dus om te volgen, als je van actie en mysterie houdt.

IMDB: Terminator: The Sarah Connor Chronicles
TVRage: Terminator: The Sarah Connor Chronicles