26 Apr
2008

Filmrecensie Rush Hour 3 (USA, 2007)

Jackie Chan heeft al tientallen jaren een succesvolle carrière als martial-artsfilmster. Waar hij jarenlang in allerlei Hong-Kongproducties optrad, wist hij in 1998 met Rush Hour het grote (Amerikaanse) publiek voor zich te winnen. Na het vervolg in 2001 is er nu Rush Hour 3.

Rush Hour was een succesvolle mix van actie en comedy. De schreeuwerige, neurotische Detective James Carter (Chris Tucker) moet samenwerken met Chief Inspector Lee uit Hong Kong om een grote zaak op te lossen. In Rush Hour 2 gaat deze samenwerking verder en niet verrassend ook weer in Rush Hour 3.

Rush Hour 3Het verhaal in een film als deze is niet het belangrijkste. Het gaat er vooral om dat we stevige actie, flitsende stunts en veel humor voorgeschoteld krijgen. Daartoe heeft men een verhaal bedacht dat de hoofdrolspelers naar Parijs toe leidt, waar een aantal interessante actielocaties gebruikt worden. Het verhaal is dan ook betrekkelijk oppervlakkig: het bijzondere politiekoppel moet samen een zaak oplossen en onderhoudt daarbij een soort haat-liefderelatie met elkaar.

Actie en humor

Dat is niet zo moeilijk want hoewel ze eigenlijk vrienden zijn, gaat er van alles mis. Rush Hour 3 volgt het recept van zijn voorgangers met verve. Al na 10 minuten is duidelijk welk doel Lee en Carter moeten bereiken en vanaf dat moment krijgen we vooral komische situaties en actie te zien.

Volgens verwachting zijn die van behoorlijk hoog niveau. Vooral voor de acties en stunts wordt er weer van alles uit de kast gehaald. Jackie Chan doet zoals altijd zijn eigen stunts, maar ook Chris Tucker laat zich zo weinig mogelijk vervangen door een stuntdubbelganger. Het is een persoonlijke uitdaging van Chan om in iedere film weer met nieuwe, originele stunts te komen en hoewel er in de Rush Hour-films wat minder actie zit dan in zijn Hong-Kongwerk, is het zeker de moeite waard voor de liefhebber.

Jackie ChanDe komische noot komt van de dialogen en de mislukte plannetjes en acties, die natuurlijk nooit echt fataal worden. Chris Tuckers teksten zijn meestal grotendeels geimproviseerd wat de dialogen wel lekker vlot maakt, al kan hij flink op de zenuwen werken met zijn hysterische gebrabbel. Jackie Chan is clownesk als altijd, al is zijn rol als Lee wat serieus bedoeld.

Rush Hour 3 volgt een bekend recept en doet dit naar behoren. Je verwacht actie, humor en stunts en krijgt deze naar wens. Daardoor haalt de film meteen een zekere ondergrens, maar maakt men het zichzelf lastig om echt uit te blinken. De genoemde elementen zijn zeker in orde, maar het verhaal is natuurlijk erg dun, het acteerwerk geen top en iets extra’s heeft de film niet te bieden.

Een prima vervolg dus op de eerste twee Rush Hours. Je hoeft geen hoogstaande film te verwachten, maar krijgt wat je op basis van de vorige films mag verwachten.

Oordeel: 6,5/10

IMDB: Rush Hour 3