8 Apr
2008

5 Website-zones voor betere bezoekerservaringen

Gisteren kon je hier al lezen over het nieuwe ontwerp op Lurven.nl dat je hier ziet. Vandaag zal ik ingaan op de keuzes achter een aantal veranderingen in de functionaliteit van de site, die de bezoeker ten goede moeten komen. De site kan opgedeeld worden in vijf zones met informatie, ieder met hun specifieke eigenschappen.

De balk bovenaan

Deze balk is het eerste dat je ziet op de site en valt dus het meeste op. Daarin is het nieuwe logo verwerkt, en natuurlijk de naam van de site. Als een bezoeker het even niet meer weet, wil hij kunnen zoeken, maar zoeken naar de zoekfunctie is nooit leuk. Daarom staat deze nu zeer opvallend rechts in de bovenbalk. Omdat de RSS-feed een handige manier is om op de hoogte te blijven van de nieuwe artikelen, is er daar ook een duidelijke RSS-knop geplaatst. De kernvraag is bij deze zone:

  • Wat wil ik op het eerste gezicht in het oog laten springen?

Menu Algemene informatie

Links naar algemene informatie omtrent de site staan overzichtelijk horizontaal bij elkaar rechts op de pagina. Deze navigatie is duidelijk gescheiden van de andere navigatie-elementen zoals het zijmenu en het voetmenu. Algemene informatie zoals persoonlijke informatie over de auteur en het contactformulier passen goed in een menu bij algemene overzichtspagina’s met links naar andere sites of met het complete archief van Lurven. Bij deze zone kun je je afvragen:

  • Welke links naar algemene informatie wil ik uit de massa lichten en waar plaats ik deze?

De artikelen

Op de voorpagina en de pagina’s van ieder artikel is de meeste ruimte gereserveerd voor de artikelen zelf. Dit is namelijk waar de site om draait: niemand komt naar een website om leuk een beetje door menuutjes te klikken, mensen komen op de teksten af. Daarom is er ook voor gekozen om boven en onder de artikelen alleen heel relevante informatie weer te geven. De titel en datum van het artikel staan bovenaan, onder het artikel zie je in welke categorie het staat en een optie om de pagina naar een vriend te e-mailen. Op de voorpagina zie je daarbij nog hoe vaak het artikel al gelezen is, op de artikelpagina staan onderaan nog links naar gerelateerde artikelen. Alle overige mogelijkheden om informatie bij een artikel te plaatsen, zijn in feite in dit geval overbodig. Vraag je bij de tekst dus altijd af:

  • Welke extra informatie bij een artikel zou écht interessant zijn voor de lezer?

Het zijmenu

De zogenaamde ‘sidebar’ aan de rechterkant bevat diverse menu-items, overzichtelijk gegroepeerd. Dit is een intuïtieve plek voor een menu, veel mensen zijn geneigd om dit aan de zijkant van een website te zoeken. Het zal je opvallen dat de Topartikelen een prominente plaats krijgen. Voor mensen die de site nog niet kennen kan de vraag leven: wat is er nou zo interessant aan deze site? De best gelezen artikelen geven daarvan een aardig beeld en bieden hem de mogelijkheid de hoogtepunten te bekijken. Als hij echter op thema verder wil rondneuzen, is het handig dat hij meteen ziet welke thema’s de site kent, vandaar de Rubrieken daaronder. De derde mogelijkheid om verder te kijken zijn de nieuwste artikelen: de bezoeker ziet in één oogopslag wat er de laatste dagen zoal aan artikelen bijgekomen is op de site. Ten slotte nog een lijstje met willekeurige artikelen van deze site, bij iedere pageview uniek gegenereerd. Een aantal random titels vergroot de kans dat de bezoeker geprikkeld wordt om door te klikken. Bij het zijmenu luidde voor mij dus de vraag:

  • Wat wil ik een lezer presenteren als hij op zoek is naar meer content binnen mijn site?

Het voetmenu

Deze ‘footer’ is een lastige zone. Als een bezoeker snel afhaakt bij het bezoeken van de site, is de kans groot dat hij de footer nooit te zien krijgt. Daarin moeten dus geen kritieke elementen staan die je iedere bezoeker wilt aanbieden. De mensen die wél de footer zien, hebben waarschijnlijk aandachtig gelezen of scannen de hele pagina vluchtig door. Die mensen wil je waar de pagina ophoudt nog een laatste keuzemogelijkheid bieden om je site verder te bezoeken. Iemand die het artikel gelezen heeft, vindt daarom een lijst van de laatste artikelen uit dezelfde rubriek, omdat hij waarschijnlijk die rubriek interessant vindt. Ook de Top 5 reageerders op deze site is op zijn plek onderaan: niet het spannendste item op de site, maar wel leuk voor regelmatige bezoekers. Ten slotte nog een aantal (terugkerende) menu-items die juist handig kunnen zijn voor wie echt tot het laatste puntje de pagina bekijkt. Bij de footer is de vraag dus:

  • Welke informatie, die ik níet in een vroeg stadium aan een bezoeker wil bieden, wil ik mensen bieden die wél tot het einde van de pagina komen?
Rubriek: Internet

Reageren is momenteel niet mogelijk.