17 Apr
2008

Filmrecensie Mr. Magorium’s Wonder Emporium (USA, 2007)

De titel van de film is ook meteen de naam van het magische speelgoedparadijs waarin de film zich grotendeels afspeelt. Het mag duidelijk zijn dat deze film sterk op kinderen is gericht. De vraag is dan altijd: hoe geslaagd is dat en hoe leuk is hij voor volwassenen om te kijken?

Het antwoord is eenvoudig: dit is een zeer geschikte kinderfilm. Als je je als volwassene goed kunt inleven in de wereld van een kind, is een film als deze prima te kijken, maar anders kun je beter een andere uitkiezen.

Dustin Hoffman en Natalie PortmanMr. Magorium’s Wonder Emporium zit boordevol elementen die kinderen enorm aanspreken. Dat begint al met de personages, waarvoor Annie M.G. Schmidt zich niet had geschaamd. Mr. Magorium zelf is een excentrieke, goedaardige kindervriend die een soort speelgoedwinkel runt, die meteen ook een soort enorme speeltuin is. Het speelgoed lijkt af en toe wel te leven, zo mooi en fantasierijk is het.

In zijn winkel werkt Mahoney, een jonge vrouw die het heerlijk vindt om met de kinderen bezig te zijn, maar wel met haar eigen probleem worstelt. Verder komt accountant Henry Weston Mr. Magorium helpen met zijn papierhandel. Henry is stijfjes, gericht op werken en cijfertjes en houdt zich niet zo bezig met de magie van het spelen. Ten slotte is er nog Eric, een jongetje dat meer in de winkel is dan thuis en alles van het reilen en zeilen weet. Hij verzamelt hoeden en draagt elke dag een andere.

Beelden

Zoals het een goede kinderfilm betaamt, zijn de beelden vaak vrolijk en kleurrijk. De hele winkel van Mr. Magorium is fris en fleurig, alles beweegt en er is continu overal geluid. Een waar kinderparadijs dus. De makers hebben veel energie gestopt in deze winkel. Je ziet heel bijzondere stukken speelgoed voorbij komen, die je in een echte speelgoedwinkel niet gaat vinden. Daarbij is de winkel zelf ook behoorlijk interactief op een interessante manier: kinderen kunnen er ├ęcht alles vinden wat ze zoeken.

De beelden zijn deels geconstrueerd met de computer, maar er is ook veel gebruik gemaakt van poppenspelers, met zelfs een leuke korte gastrol van een wel heel bekende pop. Jason Bateman en Zach MillsHet samenspel tussen echte en computerbeelden is vlekkeloos: alles ziet er simpelweg geweldig uit.

Mr. Magorium’s Wonder Emporium is een geslaagde kinderfilm met veel vrolijke, kleurige beelden, een verhaal dat wel degelijk een serieuze ondertoon heeft en personages die zich niet al te veel bezighouden met volwassenenzaken. Vooral het kind in de volwassenen wordt serieus genomen, volwassenen die zich puur volwassen gedragen worden wat bespottend afgeschilderd.

Hoewel er enkele momenten in Mr. Magorium’s Wonder Emporium zitten die voor heel kleine kinderen een beetje eng kunnen zijn, is de film heel geschikt voor de jeugd. Veel volwassenen zullen er wat meer moeite mee hebben, maar zoals uit de film al blijkt, is het wellicht een goed idee om dan hun innerlijke kind wat meer de ruimte te geven.

Oordeel: 7-/10

IMDB: Mr. Magorium’s Wonder Emporium
Soort film: Kinderfilm/Comedy