14 May
2008

Recensie tv-serie: Miss Guided (USA)

Miss Guided is een comedyserie die zich op een highschool afspeelt, maar niet om de scholieren draait. Geen flauwe Saved by the Bell-tafereeltjes dus. Deze serie draait om de volwassenen, en dan eentje in het bijzonder: Becky Freeley, de schoolpsychologe. We volgen haar op haar werk, waarbij ze tussendoor in de camera toelichting geeft alsof ze geïnterviewd wordt.

Onalledaagse counselor

Becky is een vrouw van rond de dertig die vroeger zelf op de Glen Ellen High School zat, waar ze nu werkt. Als tiener was ze een verlegen buitenbeentje en ook als volwassene is ze niet bepaald standaard. Ze is soms wat klunzig, flapt er nogal eens de verkeerde dingen uit en hoewel ze dol is op haar werk met de scholieren, gaat dat niet altijd helemaal zoals het de bedoeling is.

De serie draait vooral om Becky en de mensen om haar heen. We krijgen wel af en toe te zien hoe ze met de leerlingen werkt, maar dat is zeker niet de kern van de serie. Die wordt gevormd door haar banden met haar collega’s.

Andere personages

Miss GuidedBecky ziet het wel zitten in Tim O’Malley, die invalt als leraar Spaans maar er zelf nog niet al te goed in is. Tim ziet haar als een goede vriendin en daar probeert ze wanhopig verandering in te brengen. Ze krijgt concurrentie van Lisa Germain, die jarenlang in haar klas zat en zich haar nauwelijks herinnert. Lisa was het populairste meisje van de klas, maar ze heeft Tim niet zomaar om haar vinger gewonden.

Verder is er nog Bruce, de beveiligingsbeambte van de school die zichzelf erg belangrijk vindt maar niet zoveel indruk wekt als hij zou denken. De directeur is Mr. Huffy, een wat oudere man die af en toe niet helemaal in contact lijkt te staan met deze wereld. Ook deze personages geven van tijd tot tijd op een interview-achtige manier commentaar in de camera.

De opzet met de mini-interviewtjes tussendoor is apart: je wordt even uit het verhaal gerukt en krijgt achtergrondinfo uit de mond van een personage, net als bij de reality-shows van tegenwoordig. Dit wordt vaak gebruikt voor het komische effect: een personage vertelt bijvoorbeeld een leugentje aan een ander en vertelt in de camera waarom dat was.

Miss Guided is best vermakelijk om te kijken, maar echt grappig wordt het niet vaak. De serie steunt vooral op de eigenaardigheid van de personages en dat wordt al snel een trucje dat steeds terugkeert. Hoewel Judy Greer overtuigend de rare Becky neerzet, denk ik niet dat het genoeg is om de serie een lang leven te geven.

IMDB: Miss Guided
TVRage: Miss Guided
Cast: Judy Greer, Kristoffer Polaha, Brooke Burns, Chris Parnell, Earl Billings