29 May
2008

Filmrecensie Saw 4 (USA, 2007)

Saw IV is alweer het vierde deel in de serie horrorfilms die in 2004 startte met Saw. In een moordtempo worden de vervolgdelen op ons afgevuurd, elk jaar een nieuwe. Dat is meestal geen goed teken: vervolgfilms hebben niet zo’n goede reputatie en als je dan na een jaar al het volgende deel hebt klaarstaan, kan het alleen maar pulp zijn, toch?

Fatsoenlijke horror

Nou, dat valt heel erg mee. De eerste Saw-film zat goed in elkaar. Dat geldt ook voor de vervolgen tot nu toe, alleen hebben zij niet het voordeel van de verrassing dat het eerste deel had. Het concept was toen heel origineel, nu weet een kijker die een andere Saw-film heeft gezien, toch al een beetje wat hij kan verwachten.

Saw IVDesondanks levert het ook in Saw 4 weer een onderhoudende horrorfilm op. Over het verhaal kan ik hier geen enkel detail geven, omdat dat al teveel zou verklappen. Het is voldoende om te weten dat het wederom goed uitgedacht is en regelmatig verwijst naar de vorige delen, die je toch maar beter kunt hebben gezien om alles goed te kunnen volgen.

Saw IV draait net als de vorige delen om spanning, mysterie en bloederige ‘spelletjes’. Blijkbaar valt er met die ingrediĆ«nten genoeg te variĆ«ren om minimaal 4 keer een interessante film te maken. Het helpt natuurlijk wel dat we niet met een B-crew en B-acteurs te maken krijgen, maar dat Darren Lynn Bousman ook al de vorige twee delen regisseerde en diverse acteurs hun gezicht opnieuw vertonen.

Het is heel eenvoudig: Saw IV is vooral interessant voor je als je de vorige delen ook leuk vond. Als je niet van horror houdt is dit natuurlijk geen goed idee. Als je er wel van houdt en je hebt nog nooit een Saw-film gezien, begin dan bij deel 1 en kijk desgewenst de volgende delen. Vergeleken met deel 3 is Saw 4 in elk geval weer wat beter geworden.

Oordeel: 6,5/10

IMDB: Saw IV
Soort film: Horror/Thriller