10 May
2008

Recensie tv-serie: Supernatural (USA)

De serie Supernatural is in Amerika al sinds 2005 op televisie, in Nederland zendt NET5 vanaf 22 juni 2008 deze serie uit. Wie via internet tv-series downloadt, kan natuurlijk alle afleveringen die er tot nu toe zijn al vinden. Supernatural is een eenvoudige, beschrijvende titel. Als je geïnteresseerd bent in dramaseries die het bovennatuurlijke element niet schuwen, lees dan vooral verder.

De serie draait om de jonge twintiger Sam Winchester en zijn oudere broer Dean. De twee hebben een complexe relatie, omdat zij hele verschillende paden hebben gekozen. SupernaturalToen ze heel klein waren, hebben ze een familietragedie meegemaakt. Hun moeder kwam om het leven en dat nam hun vader na die tijd volledig in beslag. Sam werd grotendeels grootgebracht door Dean, maar die werd steeds meer door hun vader opgeëist om hem bij te staan.

Sam en Deans vader is namelijk op jacht gegaan om te achterhalen waardoor hun moeder overleden is. Als Sam volwassen is, wil hij niets te maken hebben met wat zijn vader en broer doen, en dus gaat hij studeren om een normaal leven te leiden. Hij heeft nauwelijks contact met de andere mannen in zijn familie, tot Dean opeens bij hem op de stoep staat. Hun vader is tijdens de ‘jacht’ namelijk verdwenen.

Bovennatuurlijk

Inderdaad, de titel van de serie zegt het al: we hebben hier te maken met bovennatuurlijke krachten die verantwoordelijk zijn voor de dood van hun moeder. Hun vader jaagt dus op iets onbekends en is daardoor al jaren steeds meer zich gaan verdiepen in alle soorten bovennatuurlijk kwaad. Nu hun vader verdwenen is, gaan de broers op zoek naar hem. Op hun pad komen ze ook allerlei bovennatuurlijke verschijnselen tegen, meestal wezens die niet het beste met mensen voor hebben.

We volgen Sam en Dean in hun zoektocht naar hun vader, maar nog meer in hun avonturen onderweg. Ze zijn namelijk goed opgevoed: mensen in nood helpen ze met hun kennis van het bovennatuurlijke kwaad en hun ervaring in het bestrijden daarvan.

De serie heeft daarmee enige overeenkomst met enkele bekende series die ook gaan over paranormale verschijnselen of zaken die de meeste mensen niet mogelijk achten: Ghost Whisperer, Medium, Buffy the Vampire Slayer, X-Files en de Twilight Zone.

Supernatural heeft af en toe wel wat weg van zulke andere series, maar heeft toch een eigen identiteit. Het is leuk dat de broers gewone mensen zijn en geen superheld-types die onaantastbaar zijn. Ze hebben zelf geen bovenmenselijke vaardigheden en worden gedreven door hun wens hun vader te vinden en om anderen in nood te helpen.

Elke aflevering zien we een nieuw verhaal over nieuwe mensen die met nieuwe bovennatuurlijke wezens kampen. Daar tussendoor loopt altijd de rode draad van de zoektocht van de broers, de ene aflevering wat nadrukkelijker dan de andere. Dat houdt de serie continu spannend. De verhalen per aflevering zijn boeiend genoeg om elke week weer nieuw vermaak te bieden.

Supernatural is een geschikt tijdverdrijf voor mensen die van een spannende serie houden met af en toe wat lichte humor erin, en die het geen probleem vinden dat er zaken aan bod komen die niet al te dicht bij de werkelijkheid staan.

IMDB: Supernatural
TVRage: Supernatural
Genre: Drama/Paranormaal