17 May
2008

Filmrecensie Be Kind Rewind (USA, 2008)

Vrijwel iedere filmliefhebber kent het meesterwerkje Eternal Sunshine of the Spotless Mind van Michel Gondry. De muziekwereld kende zijn naam daarvoor al aangezien de Fransman een flink aantal videoclips regisseerde. Denk aan The Denial Twist en Fell in Love With a Girl van The White Stripes, Human Behaviour van Björk en Like a Rolling Stone van The Rolling Stones. Wie deze voorbeelden kent, weet dat Gondry graag visueel iets extra’s op het scherm tovert. Toen bekend werd dat hij een comedy ging maken waarin bekende films nagespeeld werden, stond Be Kind Rewind dan ook direct hoog op mijn wenslijstje.

Het idee achter de film is vrij eenvoudig en wordt ook uit alle trailers duidelijk. Jerry (Jack Black) en Mike (Mos Def) gaan bekende films naspelen en opnemen om de collectie van de videotheek waar Mike werkt te herstellen. Deze ene zin geeft al een groot deel van de aantrekkingskracht weer. Het verhaal is echter net even wat dieper dan dat en bevat veel gevoel.

Mos Def en Jack BlackDe hele film speelt zich af in één wijkje van een dorpje onder de rook van New York. Jerry woont met de oude Mr. Fletcher boven de videotheek ‘Be Kind Rewind’ (‘Wees zo vriendelijk om terug te spoelen’), waar nog VHS-banden verhuurd worden i.p.v. DVD’s en de klanten allemaal bekenden zijn. Het winkeltje zit in een stokoud gebouw, dat bedreigd wordt met sloop. Om dat te voorkomen zal er veel verbouwd moeten worden, dus gaat Mr. Fletcher erop uit om de mogelijkheden te onderzoeken om meer inkomsten te genereren.

Mike neemt voor hem waar in de winkel, maar zijn excentrieke vriend Jerry zorgt er onbedoeld voor dat alle videobanden magnetisch gewist worden. Mike ziet maar één oplossing: zelf de films naspelen en op de banden opnemen.

Humor en sfeer

Dat levert soms hilarische taferelen op. De Mike en Jerry steken er namelijk veel moeite in om met zeer beperkte middelen en soms haperende kennis van de films de scenes te recreëren. Met een stokoude videocamera, allerlei rondslingerende materialen als kostuums en decors en mensen uit de wijk als acteurs proberen ze er van wat te maken.

Hoewel je uit de trailers anders zou kunnen opmaken, beslaan de nagespeelde filmpjes in feite een vrij klein deel van de film, ik had daarvan meer verwacht. Wie meer wil, ziet overigens in de aftiteling hoe hij daaraan kan komen. Be Kind Rewind gaat dan ook niet alleen over het namaken van de films, maar ook over het leven in een wijk in zo’n dorpje, waar mensen een uitgeblust leven leiden en zoiets eenvoudigs als de creativiteit van Mike en Jerry leven in de brouwerij kan brengen.

Be Kind RewindIk zou de film dan ook een sfeervolle comedy willen noemen. Het is niet een en al goedkope lol, maar een doordacht verhaal dat liefdevol in beeld wordt gebracht. Daar wordt de hand van Gondry nadrukkelijk zichtbaar: met natuurlijk aandoend, maar niet-alledaags camerawerk en veel oog voor de sets tovert de regisseur precies de juiste sfeer op het scherm om ons direct onder te dompelen in de wereld van Mike en Jerry, die niet groter is dan hun wijk en hun films.

De grote kracht van de film zit hem in de uitbeelding, sfeer en originaliteit van het concept. Hoewel we minder nadrukkelijk met visuele effecten te maken krijgen als in Eternal Sunshine of the Spotless Mind, is er stiekem erg veel energie gestoken in de kleine details die de film aankleden en het perfecte sfeertje creëren.

Hoewel we van Jack Black wel weer wat clowneske acties te zien krijgen, is hij minder nadrukkelijk aanwezig dan in sommige van zijn films. Het is duidelijk dat Be Kind Rewind niet gemaakt is om Jack Black te laten schitteren, maar dat hij juist meer in dienst van de film speelt. Een zeer geschikte film voor de liefhebber dus, al is het belangrijk om vooraf niet de verwachting te hebben dat je de hele film naar grappen gaat kijken.

Oordeel: 8+/10

IMDB: Be Kind Rewind
Soort film: Drama/Comedy