24 May
2008

Filmrecensie Iron Man (USA, 2008)

Iron Man is een stripfiguur uit de Marvel-comics (strips voor volwassenen), waarvan de meeste Nederlanders wel Spider-Man en X-Men kennen. In dit soort strips spelen normaal gesproken superhelden de hoofdrol: vaak normale mensen waarmee iets gebeurd is waardoor ze bijzondere krachten hebben opgedaan. Iron Man is ook een film uit die categorie, al betreft het hier geen typische superheld.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om het verhaal hier te verklappen, maar op basis van de titel en trailers is het makkelijk af te leiden dat we hier te maken hebben met een man in een metalen pak, dat van bijzondere snufjes is voorzien. De man in kwestie, Tony Stark, heeft geen bovennatuurlijke krachten zoals sommige superhelden.

Gwyneth Paltrow en Robert Downey Jr.Het goede aan Iron Man is dat we vooral het verhaal zien van het ontstaan van het karakter Iron Man, en niet na een kwartier in de film al tegen een ingeblikte kerel aankijken die er de rest van de film op los hakt. In dat opzicht doet de film een klein beetje denken aan Batman Begins, waarin ook gefocust werd op het ontstaan van de superheld. Het verhaal is doordacht en wordt zeer zorgvuldig opgebouwd, zonder ook maar enig moment saai te worden.

Het verhaal haalt veel winst uit de sterke personages, die door de acteurs heel goed neergezet worden. We maken kennis met de zakelijke, cynische wapenfabrikant Tony Stark, die moeite heeft om zich aan mensen te binden en zichzelf als een echte patriot beschouwt vanwege de steeds zwaardere wapens van zijn bedrijf waarmee de Verenigde Staten lekker oorlogje kunnen spelen hun grenzen kunnen verdedigen.

Ook belangrijk zijn Pepper Potts, Starks vertrouwde persoonlijke assistente en Obadiah Stane, zijn rechterhand in het bedrijf die dezelfde rol nog voor Starks vader heeft vervuld. Deze personages maken ieder hun eigen ontwikkeling door in de film, wat een sterke dynamiek oplevert.

Actie

Het goede verhaal en de degelijke uitvoering zijn op zich al een goede reden om de film te gaan kijken. Iron Man wordt echter duidelijk gemarket als een actiefilm en levert op dat vlak absoluut waar voor je geld. Met de computereffecten naadloos verweven in de echte beelden is de film een genot om naar te kijken. De actiescenes zijn niet overdadig aanwezig, wat een pluspunt is. Aan elke scene is wel bijzonder veel aandacht besteed en men heeft ook nog ruimte gevonden om regelmatig de nodige humor aan deze actie te verbinden.

Iron ManZoals in het verhaal een duidelijke opbouw zit, is deze ook in de actiescenes aanwezig. Wat je in het begin van de film te zien krijgt is zodanig vormgegeven dat het heel goed past bij het stadium waarin het verhaal zit. Ook positief is de climax, die niet overdreven langgerekt is als pronkstuk van de film, maar echt puur een afsluiter is van een verder al goede film.

Iron Man is een uitgebalanceerde film, waarin regisseur Jon Favreau aantoont een prima gevoel voor timing en actieritme te hebben en de nadruk in deze actiefilm weet te leggen op het verhaal. Het acteerwerk van met name Robert Downey Jr. en Jeff Bridges is prijzenswaardig: het zal geen Oscarnominatie voor ze opleveren, maar voor dit genre leveren ze een uitstekende prestatie.

Iron Man moet je eigenlijk in de bioscoop zien om beeld en geluid tot hun recht te laten komen. Hoewel de actiescenes bedachtzaam ingezet zijn, blijf je ruim twee uur lang geboeid op het puntje van je stoel zitten en dat is heel knap.

IMDB: Iron Man
Soort film: Actie
Cast: Robert Downey Jr., Jeff Bridges, Gwyneth Paltrow, Terrence Howard