2 Jun
2008

Filmrecensie Knocked Up (USA, 2007)

Uit de trailer van deze film zou je het idee kunnen krijgen dat het een soort slappe tienercomedy is. Dat is niet het geval. In Knocked Up spelen twintigers en dertigers de hoofdrollen en hoewel er heel wat grappen in de film zitten, is het geen typische comedy. De film hangt ergens tussen drama en comedy in.

Dat is dan ook meteen het grootste mankement: het golft enorm op en neer tussen heel grappig en heel verhalend. Schrijver en regisseur Judd Apatow wilde waarschijnlijk vooral graag een verhaal vertellen, maar lijkt in bepaalde scenes opeens even meer met comedy bezig. Het kan dus voorkomen dat je tien minuten lang nauwelijks een grap voorbij ziet komen en dan opeens twee minuten alleen maar humor ziet. Daarin zou de film beter gebalanceerd kunnen zijn.

Knocked UpHet verhaal is vrij eenvoudig van opzet: jongeman en jongedame vergeten iets tijdens hun one night stand en we zien negen maanden lang welke gevolgen dat heeft. In de ruim twee uur die de film duurt, volgen we hen in die periode van hun leven, evenals de mensen om hen heen. Geen van beiden zijn ze er klaar voor om ouders te worden: Ben hangt de onverantwoordelijke volwassene uit en Alison heeft net een promotie te pakken op haar werk en wil zich op haar carrière richten.

Hoewel het geen enorm verrassend verhaal is, zit er veel herkenbaarheid in voor allerlei mensen en daarin zit de aantrekkingskracht. Het is een film over verantwoordelijkheid, vriendschap, liefde, angst en opoffering.

Seth Rogen en Katherine Heigl spelen hun rollen heel goed. Ben lijkt in het eerste deel van de film een oppervlakkige flierefluiter, maar langzaamaan komen andere eigenschappen in hem boven. Bij Alison zien we hoe de onzekerheid toeslaat en zij hier mee omgaat. Leslie Mann en Paul Rudd doen het uitstekend als Alisons oudere zus Debbie en haar man Pete, die worstelen met hun eigen levens. De vrienden van Ben hebben voornamelijk komische rollen en hoeven niet al te serieus te zijn, wat heel aardig lukt.

Knocked Up bevat heel wat grappen, soms subtiel en soms grof. Toch zou ik het vooral een komisch drama noemen. De film duurt eigenlijk wat te lang en golft veel op en neer, maar is uiteindelijk heel vermakelijk en soms ook heel grappig. Geen extreem melige comedy en geen diepzinnig verhaal dat je erg aan het denken zet, maar Knocked Up zit daar een beetje tussenin.

Oordeel: 7/10

IMDB: Knocked Up
Soort film: Drama/Romantische comedy