21 Oct
2008

Recensie TV-serie: The Big Bang Theory (USA)

Elk jaar komen er tientallen nieuwe televisieseries op de buis in Amerika waarvan enkele handenvol komisch (bedoeld) zijn. Als er van zo’n serie dan een tweede seizoen verschijnt, zoals bij The Big Bang Theory het geval is, moet de serie meestal wel goede kijkcijfers hebben gehaald. Een garantie voor kwaliteit is dat echter niet, want zoals we weten kunnen smaken verschillen en verschilt die van Amerikanen nogal eens van die van ons.

Heel kort door de bocht genomen is The Big Bang Theory een comedyserie over nerds. Zo eenvoudig is het echter niet. In de jaren 80 werden nogal eens films gemaakt met daarin stereotiepe nerds die het pispaaltje waren, danwel de held (denk aan Revenge of The Nerds) Deze nerds hadden altijd een met bretels te hoog gehesen pantalon aan, een grote, met pleisters gerepareerde bril op, plakkerig haar en liefst pennen en rekenmachine paraat in de borstzak van het overhemd. Kenmerkend waren verder hun hoge intelligentie en geringe sociale vermogens.

Vooral die laatste twee eigenschappen vinden we terug in de vier hoofdpersonages van The Big Bang Theory. Het gaat om een groep bevriende twintigers. Allevier zijn het zeer intelligente wetenschappers, die echter in meer of mindere mate sociale vermogens missen. Sheldon en Leonard delen een appartement en hun vrienden Howard en Raj komen veelvuldig over de vloer. Hun meestal vrouwloze levens worden opgeschud als in het appartement aan de andere kant van de gang de aantrekkelijke serveerster Penny komt wonen.

The Big Bang TheoryLeonard is op slag verliefd op de blondine en probeert op stuntelige wijze toenadering te zoeken tot haar. Zijn flatgenoot Sheldon leeft van en voor de wetenschap en begrijpt niets van dat verliefde gedrag. Sheldon heeft nogal wat eigenaardigheden, wat hem een lastige en dus grappige groepsgenoot maakt. Zo heeft hij zijn vaste plek in de woonkamer en alles is in rep en roer als een ander daar per ongeluk plaatsneemt.

Howard vindt zichzelf een enorme vrouwenversierder en stelt zich ook zo op, maar in werkelijkheid maakt hij niets klaar op amoureus gebied en woont hij nog bij zijn moeder. Hij kiest de directe benadering naar Penny toe en laat zich niet weerhouden door de steevaste afwijzing. Raj, van Indiase afkomst, is een goede vriend van de andere drie. Hij heeft één klein probleempje: in het bijzijn van vrouwen krijgt hij letterlijk geen woord over zijn lippen.

Penny tenslotte is naar de grote stad gekomen om actrice te worden, maar als zovelen moet ze zien rond te komen van flutbaantjes. Daarom is ze nu serveerster en probeert ze audities binnen te halen. Ze kijkt vaak raar op van de opmerkingen die de heren maken: altijd getuigend van veel kennis en intelligentie, vaak buiten het bereik van de gewone stervelingen om hen heen. Toch sluit ze direct vriendschap met de vier, want tussen al die onderlinge wetenschappelijke gesprekken door kunnen ze goed met Penny opschieten.

De humor zit hem voornamelijk in twee elementen. Ten eerste de rode draad van vrouw-versus-man die door de serie loopt. De pogingen van Leonard (en Howard) om punten te scoren bij Penny zijn altijd origineel, herkenbaar of pijnlijk genant.

Ten tweede zijn er de ‘intelligente’ gesprekken en opmerkingen. Deze zijn erg belangrijk voor de serie: ze zetten de toon van vier zeer intelligente jongemannen, die zich in hun vrije tijd met dingen bezighouden die typisch met nerds worden geassocieerd. Ze zijn gek op science fiction, computers en games en praten daar tussendoor graag over de wetenschappelijke basis achter de simpelste dingen. Ze houden dus onderlinge discussies over de natuurkundige haalbaarheid van details uit Star Wars, hun score in schietspellen en dat soort zaken. Voor mensen die weten waar ze het over hebben, zijn die discussies inhoudelijk zeker grappig, maar het knappe is dat het ook een lach oplevert bij de mensen die het niet volgen. De gemiddelde mens haalt het niet zijn hoofd om een discussie aan te gaan over de natuurkundige eigenschappen van een bordje cornflakes, waardoor het komisch is als mensen dat wel serieus doen.

Binnen het recept van de Amerikaanse sitcom is The Big Bang Theory een bijzonder exemplaar. Een comedyserie over ‘nerds’ die zowel voor gelijkgezinden als buitenstaanders leuk is, zonder te verzanden in het oplepelen van louter stereotypes, dat is toch knap gefabriceerd. Iedereen mag natuurlijk voor zichzelf bepalen of hij het een kijkbare serie vindt en zich niet stoort aan het lachbandje dat meedraait. Voor mij persoonlijk is het dan misschien geen uitmuntende comedy, maar op zijn minst een geslaagde.

IMDB: The Big Bang Theory
TVRage: The Big Bang Theory
Cast: Johnny Galecki, Jim Parsons, Simon Helberg, Kunal Nayyar, Kaley Cuoco