8 Jun
2008

Recensie Indiana Jones & the Kingdom of the Crystal Skull

Een van de bekendste filmreeksen uit de jaren tachtig is ongetwijfeld de Indiana Jones-serie. In drie actie- en humorvolle films volgden we de avonturen van de stoere archeoloog en zijn metgezellen. Hoofdrolspeler Harrison Ford voelde zich met 64 jaar nog niet te oud om opnieuw in de huid van de actieheld te kruipen, dus creëerde regisseur Steven Spielberg met zijn vriend George Lucas een vierde Indy-film: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull.

Harrison Ford en Shia LaBeoufDe vorige film draaide 19 jaar geleden in de bioscopen. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull speelt ook 19 jaar na de gebeurtenissen uit die film: de Verenigde Staten zitten in 1957 midden in de Koude Oorlog met Rusland en in die setting begint het nieuwe avontuur van Indiana Jones. Jones is dus ook 20 jaar ouder geworden en heeft in die tijd een hoop meegemaakt, maar is nog altijd kwiek, levenslustig en nieuwsgierig.

Net zoals in de vorige films moet Indiana Jones de halve wereld afreizen voor een archeologisch object dat grote waarde heeft. Daarbij krijgt hij hulp van een jonge twintiger genaamd Mutt Williams, die moedig maar wat roekeloos aan zijn zijde staat. De voornaamste tegenstanders zijn machtig en gevaarlijk, zoals het hoort in een Indiana Jones-film. De kwaliteit van het verhaal is echter wisselend: er wordt een aardig mysterie opgebouwd en veel spanning ingevoerd, maar de ontknoping viel me uiteindelijk toch tegen.

Humor, actie en effecten

Vaste elementen in de Indiana Jones-films zijn de grappige momenten en de gevariëerde actie, evenals de mysterieuze, liefst ondergrondse locaties. Spielberg heeft geprobeerd zo weinig mogelijk van computereffecten gebruik te maken. Dat betekent dat vrijwel alle stunts ook echt door stuntmannen of de acteurs zijn uitgevoerd en dat geeft de film toch wel en lekker authentieke look. Indiana JonesHelaas is een van de CGI-scenes in de tweede helft van de film (kijk uit naar het aapje) meteen zó overdreven dat dat als een koude douche werkt.

De typische humor is ook weer aanwezig, maar wat minder dan in de vorige film. De interactie tussen Indy en Mutt levert wel wat grappige momenten op, maar is niet zo krachtig als met Henry Jones Sr. in The Last Crusade.

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull is een heel vermakelijke actiefilm met lekkere stunts, vertrouwde humor en een aardig verhaal, waarbij het einde helaas te wensen over laat. Harrison Ford ziet er jaren jonger uit dan hij in werkelijkheid is en zet een geloofwaardige actieheld op middelbare leeftijd neer. Toch voelt het tempo van de film vooral tussen de actiescenes door wat lager, alsof de jaren toch hun tol eisen van alle mensen die al die jaren al bij deze films betrokken zijn geweest.

Een film uit deze reeks draait ook om veel avontuur en dat krijg je echt wel voorgeschoteld. Als spannende belevenis scoort deze film weer hoog, qua verhaal en echt Indiana Jones-gevoel is het toch wat minder.

Oordeel: 7,5/10

IMDB: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Soort film: Actie/Avontuur/Comedy
Cast: Harrison Ford, Cate Blanchett, Shia LaBeouf, John Hurt .
Regie: Steven Spielberg
Looptijd: 124 minuten

Wat vind jij van Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull?

4 Reacties op “Recensie Indiana Jones & the Kingdom of the Crystal Skull”

wij vonden het gewoon een goeie film. Actie, humor, avontuur, romantiek, de goeden winnen het van de slechten en alles komt in orde. Een film waar je even vergeet in welk een onzekere tijden we leven. En is dat niet waarom we naar de film gaan?

Ik vind het zelf een beetje jammer dat deze film keihard de wind van voren krijgt van diverse filmcritici. Hij maakt een aantal foutjes, maar als geheel is het net zo onderhoudend als zijn voorgangers. We zijn de zeikgeneratie die nergens meer genoegen mee neemt. 😉

Goede recensie, trouwens. 🙂

Vind persoonlijk dat de film niet hard de wind van voren krijgt, wat het wel verdient. Toen deel drie werd gemaakt had ik een brok in mijn keel. Niet alleen vanwege de film zelf, ook dat dit het sluitboek moest zijn en tevens een goede excuus van Spielberg was, die zelf ontevreden was over het tweede deel, waar Lucas teveel(lees: teveel fantasie en overdrevenheid) erin had gegooid.
Deze overdrevenheid is in deze film niet dunnetjes over gedaan(op het eind), nee, zelfs verdrievoudigd. Hadden de eerste en derde deel nog hun charme, tempo, maar ook voor een actie film goed acteer werk, hier is dat ver te zoeken. Ook ver te zoeken was de tempo, van acties waarvan ik het idee was dat ze van de eerste drie delen een herhaling plaatste. De eerste drie delen, met name deel een en drie hadden een ongekende hoge kwaliteit, waar geen avonturenfilm tegenop kan en kon, ook niet de nieuwe Mummy-reeks(overigens ook hele leuke films). Tel je daarbovenop dat Spielberg na nog meer jaren ervaring en in zijn achterhoofd(ook de mijne) van deel twee iets had geleerd, had ik zeker meer verstandigheid verwacht.
Maar ja, Lucas, die jarenlang alle scrips overboord gooide had veel vingers in de pap en als je mij vraagt zijn hele hand. Met Star Wars een feest, maar niet bij dit soort films. Als fan ging ik met grootste enthausiasme naar de film toe, al jaren zeggende dat ik de eerste paar weken elke dag in de bioscoop zou vertoeven. Dat vertoeven was een keer en met een nasmaak dat er iemand dood was gegaan. Ja, mijn held was dood. Harrison Ford, de enige pluspunt en die er goed uitzag, liep als een marionetpoppetje door de film heen. Alle andere acteurs speelden zeer droevig hun rol. Bij de vorige films wilde je net zo hard de slechterik alle kanten van het doek zien, kreeg je kippenvel als Indy op zijn vijanden beukte(wat heel eventjes in deze film gebeurde, voor mij het mooiste stukje) en genoot je van de prachtige zware geluiden die uit zijn revolver vandaan kwam(geheel niet voor gekomen in de film). Kort gezegd: je wilde mee doen en korte metten maken met de slechteriken, maar bij deze film had je een beetje medelijden met ze…….veel te braaf eigenlijk.
Nee, als een doodgeverfde fan was deze film voor mij een smet in de reeks. Heb een paar dagen mij echt rot gevoeld. Kon niet meer opscheppen dat dit de beste films zijn……..een gebroken trots……. en ik voelde mij ook zeer verraden als fan zijnde. Verraden dat Spielberg die verdorrie toch de meest succesvolle regiseur is, die fantastisch werk algemeen aflevert, met zo iets amateuristisch aan komt zetten en zich weg laat werken door zijn vriend Lucas. Met gemengde gevoelend kijk ik naar deel vijf uit(afhankelijk van het succes van dit deel, maarja, dat heeft met ruim 743 miljoen dollar dik zijn kosten(185 miljoen) eruit gehaald). Als deel vijf weer zo’n ergenis wordt, dan is een hele generatiekloof voor de tweede keer bedrogen en teert ook deze film op zijn oude reputatie. Wat ik hoop is dat deel vijf een excuus wordt voor dit deel, iets wat de eerdere films verdienen, wat de fans verdienen en wat Spielberg en Lucas verplicht zijn.